Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی و کاهش 30 درصدی تولید گردو در چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:در سال جاری به‌دلیل سرمازدگی حدود ۳۰ درصد محصول گردو استان دچار خسارت شد و از بین رفت.

سرمازدگی و کاهش 30 درصدی تولید گردو در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال به‌دلیل سرمازدگی حدود ۳۰ درصد محصول گردو استان دچار خسارت شد و از بین رفت و با پایان زمان برداشت، تنها چهار هزار و ۵۰۰ تن گردو تولید شد.

ابراهیم شیرانی افزود: پیش از این برآورد شده بود که تولید گردو در چهارمحال و بختیاری امسال به بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تُن برسد که کاهش دما در فروردین‌ماه مانع تحقق این هدف شد و کشاورزان و باغداران استان با خسارت مواجه شدند.

وی افزود: کاهش ۳۰ درصدی تولید گردو در سالجاری به علت سرمازدگی، موجب افزایش قیمت این محصول در بازار شده است و کشاورزان باید با توجه به "سرشاخه کاری" گردو، مخاطرات سرمازدگی را کاهش دهند و از اقلام "دیرگل‌ده" استفاده کنند..

شیرانی ادامه داد: در استان چهارمحال و بختیاری حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان ۶ هزار هکتار به صورت بارور است و یک هزار و۵۰۰ هکتار باقیمانده هنوز به‌بار ننشسته‌ است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات باغ‌های گردو استان " زودگل‌دهی" بیشتر ارقام محلی است و با اجرای طرح "سرشاخه‌کاری" می‌توان ارقام "دیرگلده گردو" که مقاوم به سرما هستند را در باغات به ثمر نشاند تا شاهد سرمازدگی محصول گردو تولیدی نباشیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مشکل دیگر باغ‌های گردو چهارمحال و بختیاری این است که بیشتر باغ‌های استان به کمک بذر ایجاد شده‌اند که این مساله، باعث غیریکنواختی و یکسان نبودن درختان گردو در باغات گردو استان شده است.

شیرانی ادامه داد: برای تولید محصول گردوی بازارپسند و داشتن گردوهای یکنواخت با پوست نازک هم می‌توان از سرشاخه‌کاری استفاده کرد که در طرح اصلاح و احیای باغات استان نیز به آن توجه شده است ولی اجرای این طرح به اعتبارات زیادی در این حوزه نیاز دارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان موفق به شناسایی چندین نوع (ژنوتیپ) گردو داخلی و خارجی شده‌ است که مقاومت خوبی در برابر سرمازدگی  و پوست نازک دارند و از اقلام بازارپسند بشمار می‌روند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید