Iranian Agriculture News Agency

خسارت سرما زدگی:

کاهش 30 درصدی تولید انگور در چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تولید 51 هزارتن انگور در استان پیش بینی شد که با وجود سرمازدگی تولید در سال جاری 30 درصد کاهش یافت.

کاهش 30 درصدی تولید انگور در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سرمازدگی دیررس بهاره بسیاری از باغات را دچار آسیب کرد، افزود: پیش‌بینی تولید ۵۱ هزار تن انگور را در استان داشتیم اما سرمازدگی سبب افت ۳۰ درصدی در برداشت این محصول شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر انگور استان در شهرستان کیار، منطقه گهرو و حاجی‌آباد کشت می‌شود، اظهار داشت: رقم عسگری یکی از ارقام انگور در استان است که به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

شیرانی بیان کرد: دیررس بودن انگور در استان یکی از معایب این محصول است زیراکه برداشتشان از اواخر تابستان آغاز و به سرمای پاییزه ختم می‌شود که همین سرما باغداران را در بازار دچار خسارت می‌کند.

وی گفت: همین موارد سبب شد وزارت‌خانه به سمت تغییر ارقام  با سرشاخه‌کاری و اصلاح باغات به ارقام زودرس که بازارپسندتر هستند حرکت کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: داربستی کردن باغات انگور در نقاط گرمسیر استان نیز راهکار دیگری برای بازارپسندتر کردن انگور است که باید مورد توجه باغداران قرار بگیرد.

وی یادآور شد: تا کنون تسهیلاتی برای کشت بهتر انگور به کشاورزان پرداخت نشده اما پیش‌بینی پرداخت تسهیلات در سال جاری وجود دارد.

شیرانی توضیح داد: انگور بیشتر به صورت تازه‌خوری در استان و استان‌های اطراف مصرف می‌شود که سرمازدگی باعث افزایش قیمت این محصول شد و در باغات نیز انگور زیر ۱۰ هزار تومان نداشتیم.

وی در پایان گفت: سطح باغات استان حدود ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار به صورت نهال و ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار بارورند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید