Iranian Agriculture News Agency

اعلام آمادگی کمیسیون اقتصادی مجلس در اجرای الگوی کشت در برنامه هفتم توسعه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم با قوانین جاری برنامه هفتم توسعه، با ایجاد ظرفیت‌های مناسب بتوانیم با تمام توان اجرای الگوی کشت را پیش ببریم.

اعلام آمادگی کمیسیون اقتصادی مجلس در اجرای الگوی کشت در برنامه هفتم توسعه

به گزارش ایانا، محمدرضا پورابراهیمی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، گفت: مهمترین موضوع در بحث تغییر الگوی کشت، رسیدن به شاخص‌های استاندارد در تولید در سطح هکتار یا در سطح مقیاس زمین کشاورزی است تا بتوانیم سطح را براساس آن ارزیابی کنیم که اگر این رویکرد را در ارتباط با بخش کشاورزی مبنای تصمیم قرار دهیم شاید اصلی‌ترین موضوع در بحث الگوی کشت پوشش داده شود.

وی کاهش هزینه‌های تولید را دومین امر مهم در اجرای الگوی کشت عنوان کرد و افزود: متوسط هزینه‌های تولید در ایران از میانگین متوسط جهانی به مراتب بالاتر است، بنابراین توجه به این شاخص مهم است. کاهش بهای تمام شده در تولید براساس مدل‌های اقتصادی قابلیت اجرایی دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تامین منابع مالی در مدل الگوی کشت را سومین امر حایز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: منابع مالی در دو سرفصل یارانه‌ها و نقدینگی باید مد نظر قرار گیرد. در موضوع یارانه ابتدا باید مدل‌های اقتصادی ناشی از افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه را که دو سرفصل مهم در حوزه اقتصاد است را اعمال کنیم، بعد خالص یارانه مورد نیاز مبنای تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته وی، در حوزه نقدینگی نیز باید آن را از نظام بانکی بگیریم، با ایجاد صندوق‌های تخصصی در این حوزه تامین مالی کنیم و بورس کالا هم می‌تواند در حوزه قیمت‌‌گذاری ورود پیدا کند. 

پورابراهیمی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی دارد بخش کشاورزی را در حوزه چرخش جریان نقدینگی بدون اتکا به مصوبات محدود کننده بانک‌ها، با طراحی مدل و ابزارهای مالی در تامین منابع مالی کمک کند.

وی به ظرفیت قوانین و مقررات اشاره کرد و افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس به ما کمک می‌کند تا محتوای بخش کشاورزی را استخراج کنیم. ما نیز در حوزه سیاست‌های اقتصادی در کنار کمیسیون کشاورزی هستیم و هر جمع‌بندی که همکاران در کمیسیون کشاورزی در حوزه پوشش ابعاد اقتصادی، تامین مالی و موضوعات بازار سرمایه انجام دهند، ما آمادگی همراهی داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به دستور وزیر جهاد کشاورزی کارگروهی با مسوولیت دکتر قربانی متشکل از نیروهای متخصص از همکاران کمیسیون اقتصادی، بازار سرمایه، سازمان بورس و بورس کالا، تا با جمع‌بندی روش‌های جدید به اجرای این طرح کمک شود.

به گفته وی، در بحث تغییر الگوی کشت انتظار می‌رود بتوانیم ظرفیتی برای اشتغال و انتفاع برای کشاورزانی که با تغییر الگوی کشت همراهی می‌کنند و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی را پشتیبانی می‌کنند در حوزه اشتغال بخش غیرکشاورزی کنارش ببینیم.

پورابراهیمی پیشنهاد کرد: احکام اجرای الگوی کشت را در برنامه هفتم ببینیم تا در قوانین مد نظر قرار گیرد، با این رویکرد اعلام آمادگی می‌کنیم که با قوانین جاری در برنامه هفتم کمک کنیم تا با ایجاد ظرفیت‌ها بتوانیم با تمام توان کار را جلو ببریم.

وی از اقدام وزیر جهاد کشاورزی در طول یکسال و اندی مسوولیت در این وزارتخانه که پایه‌گذار اقدامات موثر بوده است، قدردانی کرد و گفت: اجرای الگوی کشت نیازمند اهتمام مجلس و همه ارکان نظام است.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس با بیان این که هر تصمیم و سیاستگذاری نیازمند در نظر گرفتن هزینه – فایده بر مبنای عملکرد است، گفت: تغییر مسیر از ساختار سنتی و روش‌های متعارف تولید محصولات کشاورزی، نیازمند کمک و همراهی حاکمیت در تامین منافع و رویکرد انتفاع کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید