Iranian Agriculture News Agency

بخشودگی آب بها و برق بها برای اجرای الگوی کشت به زودی ابلاغ می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با دستور رییس جمهوری، کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا کنند مشمول بخشودگی آب بها و برق بها می‌شوند که به زودی با مشارکت وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

بخشودگی آب بها و برق بها برای اجرای الگوی کشت به زودی ابلاغ می‌شود

 

به گزارش ایانا، سیدجواد ساداتی‌نژاد در حاشیه نخستین اجلاس الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی در جمع خبرنگاران افزود: برای اجرای طرح الگوی کشت به الزاماتی نیاز است و در این راستا آنچه وزارت جهاد کشاورزی در قالب یارانه به کشاورزان ارایه می داد از این پس در قالب این طرح تخصیص می‌یابد.

وی در همین حال اظهار داشت: یکی از الزامات اجرای طرح الگوی کشت، ایجاد جذابیت برای کشت است و بر این اساس در بودجه 1402 ردیفی برای این طرح دیده می‌شود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: برای افزایش جذابیت در اجرای الگوی کشت به ویژه در محصولات استراتژیک، با اجرای عوارض صادراتی برای محصولات آب‌بر، مطلوبیت این محصولات را کاهش می‌دهیم تا در حد نیاز در داخل تولید شوند و بتوانیم مطلوبیت را به سایر کالاها انتقال دهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نقش تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری در اجرای الگوی کشت تصریح کرد: کارشناسان، کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون اول رییس‌جمهوری در این اجلاس، پیشنهاد و یادآوری کردند که برای اجرای موفق الگوی کشت باید انجام آن توسط کشاورزان و تشکل‌ها اعم از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نظام صنفی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی صورت گیرد و از این رو باید گفت خصوصی‌ترین بخش اقتصاد، بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با اهتمام دولت در وزارت جهاد کشاورزی، الگوی کشت طراحی و تدوین شده و خوشبختانه همراهی کمیسیون کشاورزی مجلس را از شروع این فرآیند تا امروز داشته‌ایم.

وی طرح الگوی کشت را یک کار علمی و بر اساس تجربه دانست و گفت: تمام شرایط اقلیمی، اکولوژی و اقتضائات آبی و خاکی کشور در این طرح دیده شده است.

ساداتی‌نژاد در همین حال ابراز امیدواری کرد اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی منجر به رشد اقتصاد کشاورزی و وضعیت معیشت کشاورزان شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید