Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

افزایش باغات پسته استان و بهبود عملکرد در واحد سطح در راستای اصلاح الگوی کشت

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نیاز آبی کم پسته و نقش آن در اصلاح الگوی کشت حاشیه دریاچه ارومیه گفت: 2هزار و 500 هکتار مساحت باغات پسته استان است که با توجه به نیاز آبی کم این محصول تلاش خواهیم کرد در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح، آن را افزایش دهیم.

افزایش باغات پسته استان و بهبود عملکرد در واحد سطح در راستای اصلاح الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در جشنواره برداشت پسته در شهرستان اسکو، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و هفته نیروی انتظامی گفت: جشن برداشت محصول، سنت حسنه ای که از دیرباز در میان کشاورزان ما وجود داشته و در ابتدا یا انتهای برداشت محصولات به شکرانه نعمت های الهی برگزار می شود.

وی ادامه داد: قبل از اینکه اصلاح الگوی کشت تدوین شود، به این دلیل که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته بودیم برای خود الزام آور دانستیم که الگویی تعریف کنیم که بتوانیم سهم آب دریاچه ارومیه را بدهیم بنابراین محصولات با نیاز آبی کمتر برای کاشت در این حوضه آبریز تعریف نمودیم که پسته، زعفران و کلزا از جمله این محصولات هستند.

فتحی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها و اصلاح الگوی کشت در دولت سیزدهم، عملکرد این دولت در زمینه انجام اقدامات بنیادین را تحسین کرد و افزود: خوشبختانه روز دوشنبه با حضور معاون اول ریاست جمهوری و بعد از 15 سال مغفول ماندن، الگوی گشت اصلاح شده در این دولت توسط وزیر جهاد کشاورزی تدوین شد و با حضور مسئولین کشوری رونمایی خواهد شد و الگوی کشت هر استان بر اساس ظرفیت های موجود آن مشخص خواهد شد.

وی اهمیت جشنواره برداشت پسته اسکو را به علت واقع شدن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیاز آبی کمتر این محصول دو چندان توصیف کرد و گفت: اقدمات بسیار خوبی در زمینه اصلاح الگوی کشت در شهرستان اسکو انجام شده است که یکی از این اقدامات موثر جایگزینی پسته به جای باغاتی بود که نیاز آبی بیشتری داشتند .

فتحی سطح زیر کشت پسته کشور را 500 هزار هکتار عنوان کرد که از این میزان 2 هزار و 500 هکتار در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت پسته استان یک هزار و 400 هکتار بارور است و مابقی نهال است.

وی عملکرد پایین در واحد سطح را یکی از معضلات پسته در کشور دانست و گفت: ما در محصول پسته با آمریکا رقابت می کنیم و این کشور در جایگاه دوم در بازار پسته دنیاست و کشور ترکیه نیز با فاصله زیاد جایگاه سوم این محصول در بازارهای دنیا را دارد.

وی با اشاره به ناکافی بودن افزایش سطح زیرکشت به تنهایی برای حفظ جایگاه نخست پسته در دنیا، گفت: برای اینکه جایگاه برتر خود را حفظ کنیم باید از طریق تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و اجرای اصول مهندسی در باغات عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.

فتحی در پایان سخنان خود با اشاره به اراده دولت در خصوص سنددار کردن تمامی اراضی کشاورزی تا پایان دوره فعالیت خود گفت: کشاورزان باید از این فرصت استفاده کنند چرا که دولت و قوه قضائیه دریافت سند را تسهیل نموده و از سازمان امور اراضی می خواهد نهایت همکاری در این زمینه را با کشاورزان داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید