Iranian Agriculture News Agency

عسکری تاکید کرد:

لزوم رفع موانع اجرای سند الگوی کشت در فضای قانونی

رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در فضای قانونی برای سهل‌الوصول کردن مسیر سند الگوی کشت به معنای واقعی عملیات اجرایی آن انجام شود.

لزوم رفع موانع اجرای سند الگوی کشت در فضای قانونی

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدجواد عسکری رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، بیان کرد: امنیت غذایی از مباحث جدی جوامع بشری بوده و این موضوع به امنیت ملی گره‌خورده است.

وی افزود: شرایط منطقه‌ای و فضای بین‌المللی نشان داده که باید برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در راستای امنیت غذایی برای کشورها وجود داشته باشد و در غیر این صورت کشورها دچار آسیب خواهند شد.

به گفته رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مناقشات منطقه‌ای و جنگ روسیه و اوکراین باعث شد کشورهای اروپایی و آمریکایی در حوزه امنیت غذایی آسیب ببیند؛ این موضوع زنگ خطری است که توجه بیشتری روی موضوع داشته باشیم.

وی بابیان اینکه از زمان الگوی کشت ۱۵ سال می‌گذرد و عملیاتی نشده است، گفت: در حال حاضر برنامه الگوی کشت وجود دارد و برای اجرایی شدن آن باید با نگاه افزایشی پیش برویم.

عسکری تاکید کرد: در فضای قانونی برای سهل‌الوصول کردن مسیر سند الگوی کشت به معنای واقعی عملیات اجرایی آن انجام شود. برای این منظور در فضای تدوینی آمادگی لازم برای طرح‌های 2 فوریتی و استفساریه و تغییرات در قانون را میتوانیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه مباحث تشویقی باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: حوزه کشاورزی بخش خصوصی است که کشاورزان بر اساس منافع خود به کشت می‌پردازد بنابراین باید با ارائه مباحث تشویقی آنان را به اجرای الگوی کشت تشویق کرد.

رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بین الگوی کشت تأمین کالاهای اساسی به‌طور خاص غلات و به‌صورت ویژه گندم موردتوجه قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اگر میزان تولید در واحد سطح درمجموع 22 میلیون هکتار کشت گندم از 4.5 تن گندم به 5 تن برسد قطعاً شاهد خودکفایی در این حوزه خواهیم بود، تصریح کرد: نگاه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیز رسیدن به خودکفایی و حفظ آن است.

عسکری بابیان اینکه تأمین نهادهای کشت پاییزه حائز اهمیت است، تاکید کرد: کود فسفاته و پتاسه باید در این زمینه تأمین شود.

 وی با اشاره به دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، گفت: تنها ۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی فعال است که کفایت نمی‌کند و باید حمایت در این حوزه با یک حرکت جهادی و انقلابی انجام شود.

عسکری با اشاره به اعضای هیات علمی در وزارت علوم، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: این مهم می‌تواند به‌صورت خلاقانه و مبتکرانه ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید