Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد مطرح کرد:

ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی پس از نیم قرن

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از سال ۵۰ حدود نیم قرن الگوی کشت چالش بخش کشاورزی بوده و به دلایلی این موضوع اجرا نشده است که امروز سند آن ابلاغ می شود.

ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی پس از نیم قرن

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اظهار کرد: در دولت سیزدهم نگاه ما بر آن است که ایران در جنوب غرب آسیا به اقتدار غذایی برسد که در این صورت امنیت ملی برقرار است.

وی با بیان اینکه از سال ۵۰ حدود نیم قرن الگوی کشت چالش بخش کشاورزی بوده و به دلایلی این موضوع اجرا نشده است، عنوان کرد: برخی ها نبود دانش لازم و برخی آماده نبودن کشاورزان را دلایل اجرایی نشدن الگوی کشت مطرح کرده اند، درحالیکه چندین بار الگوی کشت توسط سازمان تحقیقات تهیه و ابلاغ شد، اما اجرا نشد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: مشکل ما در اجرای الگوی کشت الزامات است، تا زمانیکه تهیه نشود، اجرا نخواهد شد. دولت و حاکمیت با ایجاد جذابیت و مطلوبیت اقتصادی باید کشاورزان را به سمت اجرای الگوی کشت سوق دهند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: روسیه تا سال ۱۹۹۰ واردکننده گندم بود، اما امروز با تولید ۱۴۰ میلیون تن گندم صادرکننده است؛ بنابراین باید برای اجرای الگوی کشت مطلوبیت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بنابر قانون دولت الگوی کشت را باید تا اول مهر ابلاغ کند، تاکید کرد: الگوی کشت برای وزارت جهاد نیست، کار فراقوه است. این گونه نیست که تنها وزارت جهاد اجرا کند، بلکه باید حاکمیت پای کار بیاید.

مقام عالی وزارت گفت: ما اصرار بر اجرای الگوی کشت داریم و خیلی ها گفتند مورد مطالبه قرار می گیرید، اما اعتقاد ما این است که باید انجام شود.

وی با اشاره به اجرای قانون تمرکز بعد از گذشت ۱۳ سال بیان داشت: این درحالی بود که حتی بازرس نداشتیم و با نیروهای بازنشسته و بسیج حتی بهتر از گذشته اجرا کردیم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، ۴۰ درصد تولید در دنیا قراردادی است که این رقم در کشور ما یک درصد است، اما اجرای کشت قراردادی در سال گذشته منجر به خرید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه هم اکنون اجرای الگوی کشت کار جسورانه ای است اما بدلیل مشکل آب در کشور راهی جز الگوی کشت نداریم، گفت: اما در سال های اول باید یارانه الگوی کشت داده شود.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ ردیفی جداگانه به الگوی کشت باید داده شود، الگوی کشت برای سال زراعی جاری تدوین و برای همه وزارتخانه ها فرستاده شده است و این الگوی کشت هرسال باید متناسب با منابع آبی و اقلیمی کشور اصلاح شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اجرای الگوی کشت کاهش ۶ درصدی مصرف آب در سال نخست، افزایش ۱۸ درصدی بهره وری آب، رشد ۱۱ درصدی ضریب خوداتکایی و صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری در سال اول را به همراه دارد.

ساداتی نژاد افزود: در سال ۱۴۰۲ حداقل ۳۰ همت(هزار میلیارد تومان) اعتبار در بودجه برای اجرای الگوی کشت باید در نظر گرفته شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید