Iranian Agriculture News Agency

مهاجرت معکوس کشاورزان زیرکوه، نتیجه توجه به حوزه زرشک

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زیرکوه با بیان اینکه شهرستان زیرکوه دومین قطب تولید زرشک در خراسان جنوبی و کشور است، گفت: ایجاد بارگاه‌های بهداشتی دست دلالان را از بازار زرشک کوتاه می‌کند.

مهاجرت معکوس کشاورزان زیرکوه، نتیجه توجه به حوزه زرشک

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان‌ جنوبی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان زیرکوه با بیان اینکه شهرستان زیرکوه دومین قطب تولید زرشک در خراسان جنوبی و کشور است، گفت: ایجاد بارگاه‌های بهداشتی دست دلالان را از بازار زرشک کوتاه می‌کند.

کاظم امیری اظهار کرد: شهرستان زیرکوه دومین قطب تولید زرشک در خراسان جنوبی و کشور است که سه هزار بهره‌بردار زرشک در زیرکوه حضور دارند.

وی یکی از مشکلات بهره‌برداران را زمان برداشت زرشک دانست و اظهار کرد: در مهر و آبان زمان برداشت زرشک است که برای فروش نیاز به خشک شدن دارد که از دو طریق خرمن یا بارگاه انجام می‌شود.

به گفتۀ وی از آنجایی که بهره‌برداران شهرستان امکان نگهداری محصول و خشک کردن آن در بارگاه‌ها را ندارند، پیگیر افزایش بارگاه‌های بهداشتی زرشک هستیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: توسعه بارگاه‌ها به کیفیت رسیدن و خشک شدن زرشک به شکل پفکی کمک می‌کند و محصول مرغوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، همچنین دیگر نیاز نیست کشاورز به صورت فوری محصول خود را به هر قیمتی به دلالان بفروشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه عنوان کرد: مشکل اصلی بهره‌برداران این است که برای از بین نرفتن، محصول خود را فوری با قیمت پایین در زمان برداشت ارائه می‌کردند ولی در اواخر سال قیمت افزایش می‌یافت و دیگر کشاورز سودی از محصول نداشت.

امیری تصریح کرد: با بارگاه‌های بهداشتی، کشاورز می‌تواند در تمام طول سال فروش داشته باشد و خود او مدیریت کننده این جریان باشد که در این صورت عرضه و تقاضا در طول سال به درستی انجام و کشاورز بهره کافی از محصول خود را می‌برد.

وی تأکید کرد: با توسعه بارگاه‌ها شاهد از بین رفتن دست دلالان نیز خواهیم بود و از آنجایی که اقتصاد برخی مناطق زیرکوه وابسته به زرشک است، با افزایش حتی ۱۰ درصدی قیمت زرشک مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ را خواهیم داشت.

به گفتۀ وی تثبیت قیمت زرشک و مدیریت عرضه و تقاضا در طول سال سود مضاعفی را برای بهره‌برداران به همراه خواهد داشت که با ایجاد بارگاه‌های زرشک امکان پذیر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه اعلام کرد: اکنون سه هکتار بارگاه زرشک سنتی و خود مدیریتی توسط کشاورزان را داریم که در راستای توسعه این موضوع نیز ۱۲ هکتار برای ایجاد مجتمع بارگاه بهداشتی زرشک در روستای افین دیده شده است.

امیری خاطر نشان کرد: در این مجتمع واحدهایی به کشاورزان اجاره داده می‌شود و برای این واگذاری مشکلاتی ایجاد شده بود که اکنون رفع و به زودی اجاره نامه‌ها تحویل داده خواهد شد.

وی بیان کرد: در این مجتمع به طور کلی ۲۲۵ واحد ایجاد خواهد شد، که تا پایان هفته ۱۴۰ واحد به بهره‌برداران تحویل و اجرایی خواهد شد.

به گفتۀ وی برای این بارگاه‌های زرشک تسهیلاتی نیز برای بهره‌برداران در نظر گرفته شده است که از اواخر آبان ماه اجرایی می‌شود.

امیری اعلام کرد: برای کمک به بهره‌برداران احیای قنوات را هم در دستور کار داریم تا مشکل آب نیز مرتفع شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه با اشاره به جشنواره ملی زرشک که ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان زیرکوه، قائنات، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می‌شود، عنوان کرد: انتظار می‎‌رود با برگزاری این جشنواره و معرفی زرشک شاهد افزایش متقاضی باشیم.

امیری اضافه کرد: یکی از مسائل آشنا نبودن مردم دیگر استان‌ها با خواص و محصولات متعدد این محصول است که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی بود ولی اکنون با برگزاری این جشنواره امیدواریم شاهد افزایش عرضه و تقاضا با قیمت واقعی باشیم.

وی خام فروشی زرشک و صادرات آن با برند دیگر کشورها را یکی از معضلات این محصول عنوان کرد و گفت: لازم است که برای فرآوری زرشک به توسعه صنایع تولیدی و حمایت از آنها بیشتر توجه شود.

به گفتۀ وی همچنین اگر به معرفی خواص پزشکی زرشک و محصولات متعدد آن توجه شود و محصولات فرآوری شده با توجه به ذائقه و سلیقه مردم تولید شود، می‌توان شاهد توسعه این بخش و ارزآوری بالایی در حوزه اقتصاد استان بود.

امیری با اشاره با آفت زنگ زرشک هم بیان کرد: در این شهرستان مدیریت شده و در حدود ۵۰۰ هکتار مبارزه با این آفت اجرایی شد که ۱۰۰ هکتار آن به صورت شیمیایی و ۴۰۰ هکتار به صورت مکانیکی و هرس بری انجام شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: کلاس‌های آموزشی و ترویجی در این زمینه برگزار می‌شود که همه کشاورزان هر ساله در کنار هم این موارد را اجرایی کنند، چرا که اگر یک کشاورز این کار را انجام ندهد باعث افزایش و سرایت به دیگر مزارع نیز می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید