Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

اجرای الگوی کشت در فضای عالمانه دنبال شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه مطالبه گری اجرای قانون الگوی کشت قابل تحسین است، گفت: قانون تعیین و اجرای الگوی کشت در یک فضای عالمانه و مبتنی بر بحث های کارشناسی باید دنبال شود.

اجرای الگوی کشت در فضای عالمانه دنبال شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در کارگروه تخصصی الگوی کشت این استان تصریح کرد: اجرای الگوی کشت به عنوان یک مطالبه عمومی در سطح جامعه مطرح شده است.

به گفته وی؛ مبانی قانونی اجرای الگوی کشت در قانون بودجه ۱۴۰۱ به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده است که این امر وظیفه ی ما را سنگین تر کرده و افکار عمومی به دنبال این هستند که این موضوع به کجا رسید؛ ما باید به پیچیدگی های الگوی کشت توجه کنیم.

او اظهار کرد: عوامل مداخله ای بر تولید مترتب است که در الگوی کشت اثرگذار بوده و می تواند الگوی کشت را دچار یکسری نوساناتی کند. باید توجه کنیم چه داده هایی داریم و داده های ما در چه سطحی است، اگر داده ای داریم چقدر مدغن است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نظام آماری در بخش کشاورزی دارای ایراداتی است و باید در ماه های آتی حل شود، ابراز کرد: برای اجرای الگوی کشت نیازمند همکاری دستگاه های ذی ربط هستیم به این منظور سیاست های جبرانی و حمایتی باید تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به یک الگوی کشتی برسیم که محصولات کم آب بر تولید شود، اضافه کرد: میزان مصرف آب در محصولات مختلف باید با دقت بررسی شود. پیش بینی های سازمان هواشناسی در الگوی کشت اثرگذار است. رفتار کشاورز، میزان پذیرش و رضایتمندی از الگوی کشت برای ما بسیار مهم است.

دهقان پور با بیان اینکه الگوی کشت حاضر با یک نگاه متوازن و پایدار و با این رویکرد که چه منابعی در اختیار و محدودیت ها کدام است، تهیه شده است، افزود: در این الگوی کشت به مزیت نسبی تولید و نهایتا تولید محصولات اساسی و راهبردی توجه شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در الگوی کشت اگر مشخص شود در هر مکان چه محصولی و در چه زمانی کشت شود، تقریبا الگوی کشت خوبی به شمار می آید، تصریح کرد: این الگوی کشت پایدار و مورد قبول کارشناسان و تولید کنندگان خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید