Iranian Agriculture News Agency

مرادی:

یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و کشورمان در زمره ده کشور برتر تولید کننده این محصول قراردارد.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد مرادی زیارانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن؛ صبح امروز، شنبه 16 مهر ماه در مراسم روز جهانی تخم‌مرغ، گفت: سرانه مصرف این محصول در اوایل انقلاب حدود 4.5 تا پنج کیلوگرم بوده که در حال حاضر به ۱۴ کیلوگرم رسیده است.

 وی با اشاره به توسعه این صنعت در طول چهار دهه گذشته، یادآور شد: صنعت تولید مرغ تخمگذار از صنعت هایی بوده که شاهد رشد آن بوده‌ایم.

به گفته مرادی؛ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و کشورمان در زمره ده کشور برتر تولید کننده این محصول قراردارد.

 وی با اشاره به اینکه توان تولید بالاتری برای محصول در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن توان تولید تخم مرغ کشور است که علاوه بر آن می‌توان به تولید تخم مرغ سایر ماکیان نیز اشاره کرد که میزان تولید این محصولات در مجموع به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اشاره به وجود مشکلاتی در این حوزه، یادآور شد: امروز بیش از ۴۰درصد واحدها به صورت کامل فرسوده اند و نیازمند نوسازی هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ درصد واحدهای تولیدی ۲۵ تا ۳۰ ساله هستند و در شرف فرسودگی قرار دارند.

مرادی با بیان اینکه قطعاً سن تجهیزات و  تاسیسات سن پیری است و زنگ خطر تولید این محصول را به صدا در آورده است، تصریح کرد: مهمترین شعار دولت پس از اصلاحات افزایش بهره وری بوده که با پیری این صنعت محقق نمی شود.

مرادی با اشاره به اینکه کشور ما جزو کشورهای صادر کننده تخم مرغ است، تصریح کرد: این محصول به 10کشور صادر شده و نیازی به واردات تخم‌مرغ نداشتیم و نخواهیم داشت.

وی با اشاره به سرانه مصرف این محصول در کشورهای پیشرو همچون ژاپن و برخی کشورهای اروپایی، گفت: مصرف سرانه محصول در این کشورها ۱۸ کیلوگرم و متوسط دنیا ۱۲ کیلو گرم است و کشورمان بالاتر از متوسط سرانه مصرف دنیا قرار دارد.

مرادی تصریح کرد: در برنامه توسعه کشور رشد 4.1 درصدی مصرف برای این محصول در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید