Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور خبر داد:

استفاده از پلاسما در افزایش مقاومت باغات پسته

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با رایزنی های انجام شده اولین سامانه پلاسما را در باغات پسته رفسنجان اجرایی خواهیم کرد.

استفاده از پلاسما در افزایش مقاومت باغات پسته

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در همایش ملی سلامت پسته که با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان و تجار پسته کشور در سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی، سلامت جامعه، اقتصاد و معیشت با هم مرتبط هستند و مهم است که ما نگاه سیستمی داشته باشیم تا بتوانیم اقدامات را به صورت پایدار نهادینه کنیم.

وی افزود: در فرآیند تبدیل علم و دانش به فناوری و صنعت، معتقد هستیم که فناوری هسته ای دامنه گسترده ای دارد و می تواند به صورت موثر در خدمت جامعه قرار گیرد.

اسلامی تصریح کرد: در یک سال گذشته نتایج تحقیقات را به سمت تجاری سازی و صنعتی سازی پیش بردیم به نحوی که در بحث توسعه کاربرد پرتوها، سامانه های تولید گاما می توانند میزان آفت پذیری، ماندگاری و کیفیت کلیه محصولات کشاورزی و غلات را با پرتو دهی را افزایش دهند.

وی افزود: با توجه به هماهنگی های انجام شده، 12 قطب را در کشور پیش بینی کردیم و در این رابطه با بخش خصوصی مذاکره کرده و ساخت و تولید دستگاه های مورد نیاز را با شرکت های دانش بنیان به پیش می بریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه در هفته دولت اولین سامانه گاما به بهره برداری رسید، عنوان کرد: روز گذشته دومین سامانه گاما به صورت منفصل رونمایی شد که در جهت خدمت به کشاورزی و امنیت غذایی است که خط تولید آن برقرار است و 20 تن در روز تولید دارد.

وی افزود: گام دم ما در دو حوزه به صورت موازی انجام شده که بخش پیشگیری و سم زدایی است که با پلاسما انجام شده است.

اسلامی با بیان اینکه اولین دستگاه پلاسما را برای آفلاتوکسین در 20 فروردین بهره برداری کرده ایم، گفت: با رایزنی های انجام شده اولین سامانه پلاسما را در باغات پسته رفسنجان اجرایی خواهیم کرد و خط تولید این دستگاه ها در شرکت های تولید کننده داخلی فعال است.

وی افزود: نمونه آزمایشی استفاده از پلاسما برای پیشگیری از پشه پسیل بر روی آب و خاک در یک باغ در بویین زهرا انجام شده است که نتیجه بسیار خوبی در بر داشته است؛ با استفاده از پلاسما هم محصول و هم باغ را در برابر آفت پذیری مقاوم می کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید