Iranian Agriculture News Agency

برداشت خرمای دشتستان زیر سایه خسارت باران تابستانه

نخل‌داران شهرستان دشتستان در حالی برداشت خرما را آغاز کرده‌اند که باران مرداد بین ۵ تا ۵۰ درصد به محصولشان آسیب زده است.

برداشت خرمای دشتستان زیر سایه خسارت باران تابستانه

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، صحراکار مدیرجهادکشاورزی شهرستان دشتستان گفت: در شهرستان دشتستان ۴ میلیون و ۲۰۰ اصله نخل در شهرستان دشتستان کشت شده که در مساحتی بیش از ۲۶ هزار هکتار کشت شده است و بیشتر نخیلات در منطقه آبپخش و دالکی است.

صحراکار با بیان اینکه ارقام محصول نخیلات دشتستان کبکاب و زاهدی است، افزود: ۸۰ درصد محصولات به صورت خرماست که علاوه مصرف در داخل استان و کشور به کشور‌های حوزه خلیج فارس، هند، پاکستان و کشور‌های آسیای میانه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال ۱۲۵ هزار تن محصول از نخیلات شهرستان دشتستان برداشت شد که با توجه به بارش ناگهانی باران و آسیب به نخیلات پیش بینی می‌شود امسال ۱۲۰ هزار تن پیش بینی برداشت داشته باشیم که ۲۰ تا ۲۵ درصد آن رطب و بقیه خرما است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان دشتستان بیان کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم خرما ۲۰ هزار تومان است که پس از شستشو تا ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد.

صحراکار عنوان کرد: در شهرستان دشتستان تعدادی سردخانه برای نگهداری محصول نخیلات وجود دارد که ظرفیت ذخیره ۶۵ هزار تن خرما را دارد، اما کافی نیست.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی دشتستان هم گفت: بارندگی مرداد، باتوجه به موقعیت جغرافیایی نخیلات ، ۵ تا ۵۰ درصد به آن‌ها خسارت زد که برآورد می‌شود نخل‌داران این شهرستان ۵۴۰ میلیارد تومان زیان دیده باشند که میزان خسارت به استانداری و وزارت کشور اعلام شده است.

داوود عادلیان افزود: ۴۰ درصد نخیلات شهرستان بیمه بوده اند که خسارت آن‌ها در آینده پرداخت می‌شود و برای آن‌هایی که بیمه نبوده‌اند نیز امیدواریم دولت و مسئولان تهیلاتی برای جبران خسارت در نظر بگیرند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید