Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

برگزاری همایش کشت محصولات پاییزه در آذربایجان غربی

توسعه کشت محصولات استراتژیک موجب ارتقای ضریب امنیت غذایی می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه کشت محصولات استراتژیک موجب ارتقای ضریب امنیت غذایی می شود.

برگزاری همایش کشت محصولات پاییزه در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، اکبر کرامتی در آغاز همایش کشت محصولات پاییزه درسال زراعی جدید ، با اشاره به ضرورت دستیابی به پایداری تولید در کشت محصولات استراتژیک و ارتقای ضریب امنیت غذایی و اهمیت توسعه کشت قراردادی اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ طبق برآورد نهایی، ۴۳۸ هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شد که استان با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی خرید گندم رتبه ۶ کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دست‌اندرکاران بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان سخت‌کوش، پرتلاش و زحمتکش و همکاران خدوم افزود: بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان اعتبار برای تولید بذر برای واحدهای تولید و فراوری بذر اختصاص یافته است که باید پیگیر تخصیص به موقع این تسهیلات اعتباری باشیم .

کرامتی خاطر نشان کرد: ۱۹۵ میلیارد تومان تسهیلات خط اعتباری تخصیصی به بخش مکانیزاسیون استان است که تا کنون توسط بانک عامل استانی جذب نشده است تا بتوانیم پشتیبانی لازم را در جهت ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی داشته باشیم .

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در کشور نوعا گندم بنیان است .مدیریت بهینه مزارع گندم باعث می شود تولید سایر محصولات زراعی که در تناوب با کشت این محصول کشت می شود ، نیز از بهره وری خوبی برخوردار باشند.

کرامتی افزود: برنامه ابلاغی برای کشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ برای کشت محصول گندم آبی در سطح ۹۲ هزار هکتار و ۲۸۲ هزار هکتار گندم دیم است که امیدواریم با توجه به قیمت مناسب خرید تضمینی گندم در سال آینده و نهاده ها احتمال افزایش سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: توزیع جغرافیایی بین شهرستانی و مراکز جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید در کنار برنامه ریزی عملیاتی و تامین نهاده‌های مورد نیاز صورت گرفته و به شهرستان ها اعلام شده تا با بهره‌گیری از توان تشکل‌های غیردولتی و کشاورزان برنامه ابلاغی کشت پاییزه گندم محقق شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: امیدواریم امسال با اعلام به موقع قیمت مناسب بذر گندم شاهد افزایش نفوذ بذر اصلاح شده در بین کشاورزان باشیم ، چرا که در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ میزان تولید بذور اصلاح شده در طبقات و ارقام مختلف به میزان ۲۳ هزار تن تولید شد که این بذور قبل از فصل کشت در اختیار زارعین استان قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید