Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

700 دستگاه ماشین آلات کشاورزی برای دیمکاران فارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برنامه ریزی برای تخصیص 700 دستگاه کارنده و ماشین آلات کشاورزی به دیمکاران این استان خبر داد و گفت: این برنامه در راستای اجرای طرح جهش تولید در 200 هزار هکتار از دیمزارهای استان انجام می شود.

700 دستگاه ماشین آلات کشاورزی برای دیمکاران فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید دبیری در همایش برنامه ریزی آغاز کشت شتوی که پیش از ظهر امروز در شیراز برگزار شد، تصریح کرد: ادوات کشاورزی در این طرح با سود ۴ درصد در اختیار دیم کاران قرار خواهد گرفت در کنار آن هزینه های کارشناسی و خودرو تامین شده که بتوانیم یک جهش تولید داشتیم باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان فارس با تولید حدود 8 میلیون تن محصولات زراعی تقریبا ۱۰درصد امنیت غذایی کشور را در اختیار دارد، اظهار کرد: کشت های پاییزه یا شتوی ما اهمیت خاصی در بحث تولید دارند بنابراین هر ساله به منظور برنامه ریزی و هم تقدیر و تشکر از همکاران برای فعابیت هایی که در سال زراعی قبل انجام داده اند همایش کشت شتوی را در شهریور ماه در استان برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه در این همایش معمولا سیاست های کلان کشور و استان تبیین و بحث و تبادل نظر می شود، ابراز کرد: این همایش امسال با توجه به دو طرح کشت قراردادی و طرح جهش تولید در دیمزارها از یک اهمیت خاصی برخوردار است. در طرح جهش تولید در دیمزارها سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هم همکاری دارند.

او با اشاره به اینکه بسته به بارندگی های سالیانه حدود 250 تا 300 هزار هکتار از اراضی زراعی استان فارس به کشت دیم محصولات اختصاص می یابد، بیان کرد: در طرح جهش تولید در دیمزارها 14 شهرستان استان فارس مشارکت خواهند داشت.

دبیری با اذعان به اینکه حدود ده محصول از جمله گندم، جو، دانه های روغنی گلرنگ ،کاملینا و گیاهان دارویی مثل خاکشیر و سیاه دانه و کلا گیاهان کم آب بر در پوشش طرح مذکور هستند، اضافه کرد: این محصولات می توانند در اراضی دیم علاوه بر افزایش تولیدی که برای ما ایجاد خواهند کرد باعث تغییر در تناوب کشاورزی نیز شوند.

به گفته وی؛ این طرح  باعث می شود ما یک افزایش بهره وری در اراضی دیم داشته باشیم. به طور مثال در کشت دیم گندم حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم به صورت میانگین تولید داریم با اجرای این طرح با هدف گذاری سه ساله به یک تولید ۱۵۰۰ کیلوگرمی در هر هکتار خواهیم رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه عمده کشت های شتوی این استان گندم، جو، کلزار و چغندر قند پاییزه است، عنوان کرد: اینها محصولات استراتژیکی هستند که باعث خود اتکایی و خودکفایی کشور می شوند.

دبیری با اشاره به اینکه کشت دانه های روغنی مثل کلزا،کاملینا، گلرنگ نیز جزو کشت شتوی به شمار می آیند، گفت: این محصولات نیز در تامین روغن خوراکی کشور نقش دارند از این رو در دستور کار قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر در سال زراعی جدید از نزول بارش و رحمت الهی محروم نشویم با توجه به وضعیت موجود حدود ۹۰۰ هزار تن گندم تولید خواهیم داشت، تصریح کرد:  اگر شرایط بارش مناسب باشد بیش از برآورد تولید خواهیم کرد و در صورت کمتر شدن به حدود 500 تا 600 هزار تن تولید می رسیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید