Iranian Agriculture News Agency

خشکسالی و افت کیفیت منابع آبی مهمترین مشکل نخیلات استان بوشهر است

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های پیاپی و افت کیفیت منابع آبی موجب ضعف بنیه نخیلات و کاهش کیفیت و کمیت محصول خرما در این استان شده است.

خشکسالی و افت کیفیت منابع آبی مهمترین مشکل نخیلات استان بوشهر است

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، سمیه فرحبخش افزود: در شرایطی که نخل تحت تاثیر تنش آبی قرار می‌گیرد توانایی تولید محصول مناسب را ندارد به همین دلیل امروز بنیه نخیلات استان ضعیف و همین امر موجب کاهش عملکرد آنها شده است.

وی بیان کرد: شرایط حاکم باعث شده امروز میانگین تولید نخیلات استان بوشهر کاهش یابد.

فرحبخش اظهار کرد: همچنین در زمان حاضر باردهی نخیلات برخی از مناطق استان بوشهر از جمله سعدآباد در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ به دلیل تنش های آبی صفر شده است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تعداد برگ‌ها و خوشه های کم و محدود نخیلات از دیگر پیامدهای خشکسالی در این استان است.

فرحبخش با اشاره به ضرورت اصلاح شیوه آبیاری نخیلات استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر ۱۷۰ هکتار از نخیلات منطقه آبپخش به شیوه آبیاری نوین در حال آبیاری هستند و افزون براین اجرای این روش آبیاری در ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار از نخیلات منطقه سعدآباد، آبپخش و کُلُل نیز در دست اجرا است.

وی اظهار کرد: با اجرای این سیستم دوره آبیاری نخیلات مناطق پائین دست سد رئیسعلی دلواری که در زمان حاضر ۲ بار در سال است در بهترین شرایط پیش بینی شده حداقل به ۲ هفته یک بار می رسد.

فرحبخش اضافه کرد: آبیاری غرقابی باعث فشرده شدن خاک و جذب مواد غذایی به صورت محدود و راندمان آن تنها به میزان ۳۰ درصد است اما در شیوه آبیاری تحت فشار راندمان آبیاری به میزان ۸۰ درصد ارتقا و تغذیه گیاه نیز بهتر انجام می‌شود.

وی بروز آفت و بیماری را یکی دیگر از آسیب‌های وارد شده به نخیلات استان بوشهر بر اثر خشکسالی‌های پی در پی عنوان کرد و گفت: امروز سطح وسیعی از نخیلات استان بوشهر به آفت چوبخوار خرما مبتلا شده اند.

فرحبخش در باره بیمه نخیلات اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله از نخیلات این استان بیمه شده اند.

وی با اشاره به حوادث غیر مترقبه اظهار کرد: باغداران از بیمه محصولات خود غافل نشوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید