Iranian Agriculture News Agency

سیروسی خبر داد:

تسهیلات ارزان قیمت برای طرح جهش تولید در دیمزارها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اذعان به اینکه امسال در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها بنا داریم سطح و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را در اراضی دیم به طور ویژه افزایش دهیم، گفت: توزیع ماشین‌آلات کشاورزی در قالب این طرح با اعطای تسهیلات 4 درصدی انجام می‌گیرد.

تسهیلات ارزان قیمت برای طرح جهش تولید در دیمزارها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ذبیح الله سیروسی در حاشیه کارگاه آموزشی و نمایشگاه ماشین آلات، ادوات و تجهیزات مکانیزه کشت محصولات زراعی تصریح کرد: قطعا کشاورزان از این فرصت استقبال خوبی خواهند داشت زیرا که در سایر روش ها نرخ تسهیلات تا 15 درصد بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شهرستان شیراز بسته به میزان و پراکنش بارندگی ها سالیانه تا 40 هزار هکتار به کشت دیم محصولات زراعی اختصاص می یابد، اظهار کرد: در حال حاضر سی درصد از اراضی دیم این شهرستان به صورت مکانیزه کشت می شود.

او با بیان اینکه هیچگاه کشاورز را اجبار به تغییر روش نمی کنیم، ابراز کرد: اگر قرار باشد تغییر رویه‌ای در کشاورزی ایجاد کنیم سازوکار آن را می‌دانیم؛ ما با ترویج کشاورزی یعنی با ایجاد مزارع نمایشی دستگاه های مکانیزه را به نمایش می گذاریم، کشت مکانیزه در مقایسه با کشت سنتی افزایش تولید و عملکرد و در نتیجه کاهش هزینه­ی تولید را به دنبال دارد.

وی افزود: با اقدامات ترویجی و به واسطه‌ی سودی که برای کشاورز حاصل می شود کشاورزان از تغییر رویه و توسعه مکانیزاسیون استقبال خواهند کرد، تا چند سال پیش در کشت گندم ادوات مکانیزه استفاده نمی کردیم اما اکنون اغلب کشت محصولات کشاورزی آبی به صورت مکانیزه انجام می شود.

او با اشاره به اینکه توزیع ناوگان مکانیزاسیون به دو شکل صورت می گیرد، اضافه کرد: کشاورزان دارای اراضی کشت آبی بالای 20 هکتار یا کشت دیم بالای 30 هکتار می توانند برای برای دریافت تراکتور و ادوات مکانیزه درخواست خود را ارائه دهند.

به گفته سیروسی؛ رانندگان حرفه ای فعال در ارائه خدمات مکانیزه کشاورزی نیز می توانند با ارائه مستندات لازم درخواست خود را برای ادوات مذکور به جهاد کشاورزی تسلیم کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به اینکه سالانه حدود صد هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان اغلب به کشت محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت، چغندر قند و دیگر محصولات سبزی و صیفی اختصاص می یابد، گفت: این شهرستان در مجموع سهم 600 هزار تنی در تولید محصولات کشاورزی استان فارس دارد.  

کارگاه آموزشی و نمایشگاه ماشین آلات، ادوات و تجهیزات مکانیزه کشت محصولات زراعی در منطقه سیاخ شهرستان شیراز با حضور جمع کثیری از کارشناسان و کشاورزان شهرستان های شیراز، مرودشت، ارسنجان و فسا برگزار شد و شرکت کنندگان با آخرین یافته های علمی و جدید ترین ادوات مکانیزه کشت آشنا شدند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید