Iranian Agriculture News Agency

علیزاده مطرح کرد:

درآمد 100 هزار میلیارد تومانی از دیمزارهای کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، سطح زیر کشت دیمزارهای کشور را بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشاورزی از این میزان سطح از دیمزارهای کشور است.

درآمد 100 هزار میلیارد تومانی از دیمزارهای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، خشنود علیزاده در بیست و هشتمین اجلاس سالانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه اظهار کرد: اجلاس سالانه این موسسه با هدف بررسی تحقیقات انجام یافته سال جاری و برنامه‌ریزی برای سال زراعی آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: این اجلاس 150 نفر از محققان، کارشناسان ترویج ، مدیران جهادکشاورزی استان‌ها به صورت مجازی شرکت می‌کنند.

علیزاده اضافه کرد: این اجلاس به خاطر شرایط کرونایی به صورت وبینار با شرکت معاون زراعت و تحقیقات وزیر جهادکشاورزی برگزار می‌شود.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاوزی دیم، در دو روز برگزاری این اجلاس کمیته‌های غلات، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه دستاوردهای و برنامه‌های این موسسه را بررسی می‌کنند.

وی گفت: سطح زیرکشت دیمزارها بیش از ۵ میلیون ۸۰۰ هزار هکتار از بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشاورزی از سطح دیمزارهای کشور است.

علیزاده افزود: با تلاش محققان و معرفی ارقام جدید متوسط تولید گندم در دیمزارهای کشور به بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌وری بیشتر از بارش‌ها اولویت‌های موسسه برای افزایش تولید محصولات زراعی در دیمزارها است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هدف ما درموسسه دستیابی به ارقام جدید مقاوم به تنش‌های گرما، سرما و بیماری‌ها است.

نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات جهادکشاورزی نیز در این وبینار گفت: با تلاش محققان و اجرای جهش تولید در دیمزارها تولید گندم در دیم زارها از ۵۰۰ کیلو گرم به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

حجت الا سلام والمسلمین محمد رضا هاشمی افزود : برای دستیابی به امنیت غذایی، با تسلا محققان ارقام جدید پرمحصول شامل هما، صدر، جام و باران معرفی و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال بنام تولید، کار آفرینی و دانش بنیان اضافه کرد: دستیابی به پایداری تولید در گرو تحقیقات و معرفی ارقام جدید است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات کشاورزی بصورت زراعی کشت می شوند به کاهش استفاده از کودها و سم در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اکنون  ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در ۱۶ استان دیم خیز کشور در حال اجراست.

وی گفت: تاکنون توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور 97 رقم بذر محصولات دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، کلزا، گلرنگ، علوفه معرفی شده است.

بیست هشتمین اجلاس سالانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از ۱۶ شهریور آغاز و تا فردا 17 شهریور هم ادامه می یابد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید