Iranian Agriculture News Agency

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور مطرح کرد:

ضرورت تدوین قانون جامع نظام آموزش و ترویج کشاورزی

سرپرست معاونت آموزش و ترویج سازمان تات و سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار که در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار می شد، گفت: برای رفع چالش های حوزه ترویج و آموزش کشاورزی، تدوین یک قانون جامع بر پایه توسعه پایدار یک اولویت اساسی است.

ضرورت تدوین قانون جامع نظام آموزش و ترویج کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  عطاء الله ابراهیمی توسعه و توانمندسازی سرمایه های انسانی بخش کشاورزی به دانش و فناوری روز را یکی از مهمترین وظایف مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی دانسته و گفت: تسهیل فرآیند انتقال دانش و فناوری نوین به مخاطبان و فراگیران، توسعه و ارتقاء مهارت‌های شغلی آنها و توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان و جوامع روستایی یکی از بخش های اساسی حوزه آموزش و ترویج است.

وی توسعه مدیریت دانش و نظام اطلاع رسانی بخش کشاورزی، توسعه ظرفیت های آموزشی و ترویجی کشاورزی مشارکتی و تکثرگرا، تلاش برای انسجام بخشی و هماهنگی فعالیت های آموزشی و ترویجی نهادهای فعال در بخش کشاورزی را از جمله اهداف مجموعه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: اگر به اسناد بالادستی، رهنمودهای بزرگان و قوانین موجود رجوع کنیم خواهیم دید مکررا به بحث آموزش و ترویج کشاورزی اشاره و به آن تاکید شده است اما علیرغم این تاکیدها متاسفانه یکی از بزرگترین چالش های این حوزه عدم وجود یک قانون مشخص و جامع بر پایه توسعه پایدار برای آموزش و ترویج کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست است.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور با دعوت از اساتید، محققان، صاحب نظران و سایر فعالان این عرصه در خصوص تدوین قانون جامع نظام آموزش و ترویج کشاورزی کشور، گفت: تصویب این قانون در مجلس می تواند یکی از بزرگترین چالش های حوزه ترویج و آموزش کشاورزی را از سر راه بردارد.

ابراهیمی تغییرات مکرر در ساختار و نهاد مدیریت آموزش و ترویج کشاورزی طی دوران های گذشته را یکی دیگر از چالش های این حوزه دانست و در خصوص اثرات آن گفت: ضعف بخش خصوصی و غیردولتی و عدم حضور آنها در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی ثمره همین تغییرات مکرر ساختاری است.

وی عدم تناسب انتظارات با جایگاه ساختاری منابع و امکانات، عدم استقلال نظام صلاحیت حرفه ای کشاورزی، عدم توجه کافی به توسعه ظرفیت های انسانی و اجتماعی، ضعف ارتباطی درون و برون بخشی بین بخش های مختلف مرتبط با حوزه آموزش و ترویج از دیگر چالش های این حوزه معرفی کرد و افزود: اگر دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی ارتباط منسجمی با یکدیگر پیدا کنند، جهش قابل توجهی در حوزه آموزش و ترویج حاصل می‌شود که رسیدن به این مهم نیازمند تدوین یک ساختار نظام مند در این حوزه است.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور با اشاره به ضرورت تدوین یک برنامه تحولی در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی بر پایه بازنگری و تکمیل تلاش‌های گذشتگان، در خصوص دیگر چالش های این حوزه اظهار کرد: عدم استقرار سیستم ارزیابی کمی و کیفی یکپارچه فعالیت‌های آموزشی ترویجی از دیگر معضلات ماست و نبود این سیستم تعادلی یکپارچه باعث می شود تا دانشگاه و مرکز تحقیقات هر کدام در حوزه ای جداگانه فعالیت نمایند و کشاورز نیز نیازهای متمایزی داشته باشد.

ابراهیمی افزود: کمبود منابع و عدم تخصیص اعتبار مناسب باعث می شود نتوانیم از بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم و عدم نیازسنجی پایدار و ارتباط قاعده مند با معاونت های اجرایی وزارت جهادکشاورزی نیز مشکل را دوچندان می کند.

وی با تاکید بر تغییرات متعدد ساختاری در بخش آموزش و ترویج کشاورزی، خاطر نشان کرد: این بخش در وزارت کشاورزی، وزارت جهاد سازندگی و پس از ادغام آنها نیز وجود داشته است اما تغییرات متعدد ساختاری، آموزش و ترویج کشاورزی را روز به روز ضعیفتر کرده است و اگر امروز در حوزه تولید محصولات کشاورزی با یک فاصله بسیار زیاد بین میانگین تولید و سقف آن مواجه می شویم، حاصل همین ضعف و عدم وجود تعامل لازم بین کشاورز، حوزه اجرایی و بخش تحقیقاتی است.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور با انتقاد از تمرکز ترویج و آموزش کشاورزی بر نیازمندی های کشاورزان و تولید کنندگان گفت: برنامه های ما در این حوزه بیشتر معطوف به تولیدکنندگان است غافل از اینکه این معادله سمت دومی نیز دارد که مصرف کنندگان هستند و با توجه به جمعیت  ۸۵ میلیون نفری آنها، باید برنامه ریزی لازم برای آنها را نیز داشته باشیم.

ابراهیمی افزود: همه مردم ایران سر سفره تولیدات کشاورزی نشسته اند و اگر بتوانیم فعالیت های آموزشی و ترویجی در خصوص مدیریت مصرف بهینه انجام دهیم، در اکوسیستمی که در آن زندگی می کنیم و میانگین بارش ۲۵۰ میلیمتر در سال را دارد، می توانیم مدیریت پایدار منابع را داشته باشیم.

وی با اشاره به تحصیل 1.2درصد از دانش آموزان در حوزه کشاورزی علیرغم سهم 15 درصدی این حوزه تولید ناخالص داخلی گفت: آیا واقعاً حوزه کشاورزی ظرفیت لازم برای جذب دانش آموزان را ندارد؟ قطعا اینگونه نیست و با توجه به نیازی که حوزه کشاورزی به نیروی کار دارد، این نقیصه بزرگ باید برطرف شود.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور یکی از تناقض های حوزه کشاورزی نیاز مبرم این حوزه با نیروی کار جوان علیرغم بیکاری فارغ التحصیلان این رشته دانست و اضافه کرد: حدود ۳ درصد از دانشجویان کشور در حوزه کشاورزی هستند اما همچنان به نیروی کار جوان در این حوزه نیاز داریم و میانگین سنی کشاورزان ما در حال حاضر نزدیک به ۵۲ سال است که نشان می دهد ما قادر به اجرای یک برنامه تحولی با این ترکیب سنی نخواهیم بود.

ابراهیمی افزود: راه برون رفت از این چالش، احیا دبیرستانهای کشاورزی و تربیت دانشجویان دوره کاردانی است تا چالش کمبود نیروی انسانی دارای مهارت میدانی در کشاورزی رفع شود.

وی کمبود نیروی انسانی ماهر در دوره های کاردانی را علیرغم تعداد قابل توجه فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، یکی از نقاط نیازمند ترمیم در حوزه آموزش دانست و افزود: علیرغم تکلیف قانونی، دانشگاهها دیگر تمایل آنچنانی برای تربیت نیروی ماهر کاردانی بخش کشاورزی ندارند و در ده سال گذشته تنها ۱۰ درصد از نیاز اعلام شده در مقطع کاردانی  دانشجو تربیت شده است و دانشگاهها باید در این خصوص بازنگری کنند.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور بیان کرد: در بخش کشاورزی ظرفیت های خیلی خوبی در حوزه  های انسانی و زیرساختی از قبیل ۲۴۱ سایت اردویی، ۳۹۵ پروژه تحقیقی- ترویجی،  1332 واحد نمایشی و 986 کانون های یادگیری داریم  اما آنطور که باید از آنها استفاده نکرده‌ایم.

ابراهیمی ورود بخش خصوصی به حوزه آموزش و ترویج کشاورزی را یک ضرورت برای افزایش کارایی در این حوزه دانسته و ادامه داد: دولت باید بر روی سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان متمرکز شود و امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که تجربه نشان داده است هر کجا بخش خصوصی وارد عمل شده است، به موفقیت دست یافته ایم.

وی با اشاره به وظیفه وزرات جهاد کشاورزی در خصوص ایجاد زمینه لازم برای ورود فارغ التحصیلان کشاورزی به بازار کار، گفت: معاونت آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دانشگاه ها، در حال تدوین یک دستورالعمل برای بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های ترویج و آموزش کشاورزی هستند تا بتوانیم استفاده از ظرفیت این فارغ التحصیلان ترویجی، تحولی اساسی در حوزه کشاورزی ایجاد کنیم.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور با اشاره به ضرورت تخصیص تسهیلات کم بهره و تبصره ای بر اساس صلاحیت حرفه ای و مهارت سنجی متقاضی، گفت: در سراسر دنیا تسهیلات کم بهره به کسانی اختصاص می یابد که صلاحیت لازم برای انجام کار در حوزه ای که درخواست داده اند را دارند اما متاسفانه ما مکلفیم، هر کسی که درخواست تسهیلاتی مانند تبصره 18 را می دهد در اختیار او قرار دهیم که این یک رویه نیاز به اصلاح دارد.

ابراهیمی با تاکید بر نقش زنان به عنوان یکی از محوری ترین عناصر تحول آفرین در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: باید برای تحقق این نقش، اعتبارات لازم را برای توسعه صندوق‌های خرد زنان روستایی را در نظر بگیریم تا افزایش اشتغال آنها را در پی داشته باشیم.

وی وجود بیش از 30 هزار محقق در بخش کشاورزی در کشور را یک ظرفیت بی نظیر دانسته و از تکمیل طرحی برای ارتباط این محققان در راستای استفاده از ظرفیت های آنان در حوزه کشاورزی خبر داد.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور با اشاره به ضرورت استفاده از رسانه ها و فضای مجازی در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی، بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم امروزه از شبکه های مجازی استفاده می کنند ضروری است تا برای تولید محتوای جذاب در این حوزه برنامه داشته باشیم

ابراهیمی با اشاره به لزوم تقویت مراکز جهاد کشاورزی در دهستانها، از تشکیل جلسه ستاد ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی در هفته آینده پس از سالها تعطیلی این ستاد خبرداد.

وی قانون، ساختار، فرایندها و اعتبارات را محورهای اساسی طرح تحول بنیادین نظام آموزشی ترویج دانسته و در خصوص الزامات این تحول گفت: سیاست گذاری و اثر سازی فرهنگی با استفاده از فضای رسانه‌ای، توسعه سرمایه های اجتماعی، نهادسازی و توسعه صلاحیت های حرفه ای ملزومات و ارکان اساسی برای تحول در حوزه آموزش و تربیت هستند.

وی تخصیص اعتبار لازم برای آموزش را امری ضروری دانسته که باید مورد توجه تصمیم گیرندگان قرار گیرد و افزود: باید اعتبارات لازم را برای تغییر تفکر را هزینه کنیم تا تغییر رفتار و تحول در پی آن ایجاد شود.

سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور در پایان سخنان خود با اشاره به بازنگری در ساختار سازمانی نظام آموزش و ترویج پس از چند دهه، از ارائه طرح این بازنگری به سازمان امور اداری و استخدامی خبر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید