Iranian Agriculture News Agency

پریچهر تصریح کرد:

گندم یاران، مشاوران تولید در خوزستان

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزانی که موفق به تولید بیش از 7 تن گندم در هکتار شوند مشاوران ما در تولید خواهند بود

گندم یاران، مشاوران تولید در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا  در خوزستان، سرپرست سازمان در جلسه ستاد زراعت گفت: به عنوان یک رهیافت ترویجی باید همه اطلاعات،یافته ها و توصیه های بخش کشاورزی در قالب نرم افزار کاربردی  به تلفن همراه کشاورز ختم شود

سید رحمت الله پریچهر افزود: کشت قراردادی از برنامه های محوری وزارت متبوع می باشد زیرا کشاورز با قیمت منصفانه ترغیب به کشت خواهد شد.

وی تصریح نمود : با توجه به پتانسیل های موجود در استان این ظرفیت وجود دارد که عملکرد گندم در هر هکتار افزایش یابد بنا براین تلاش خواهیم کرد محصول گندم بدست آمده در سال زراعی پیش رو بیش از میزان مصوب و تعیین شده باشد تا به خودکفایی گندم نزدیکتر شویم.

پریچهر به تشکیل باشگاه  گندم یاران جهت استفاده از دانش و تجربه کشاورزانی که موفق به تولید بیش از 7 تن گندم در هکتار شوند اشاره و اضافه کرد : این کشاورزان، مشاوران ما در تولید خواهند بود .

وی تاکید کرد: علیرغم تحریم های ظالمانه باید کشاورزی استان با رویکرد تجاری و اقتصادی برنامه ریزی شود بنابراین عملکرد محصولات باید افزایش یابد که این افزایش با استفاده از دانش و تلاش محقق خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان نیز با بیان اینکه در سال گذشته همه پروژه های جهش تولید در استان انجام شده اظهار داشت:  کشت تابستانه به دلیل محدودیت آبی در سطح 109 هزارو 336 هکتار اجرا شد

سید احمدی افزود: کشت کنجد مقاوم به ریزش در سطح 428 هکتار، سویا در 50 هکتار و آفتابگردان در 575 هکتار 3 اقدام مهمی بود که در تابستان سال جاری صورت گرفته است.

وی به استفاده از ارقام درون و برون استانی سویا با همکاری مرکز تخقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد اشاره و اضافه کرد: از سه رقم سالند، کتول و SK استفاده شد همچنین آفتابگردان بصورت بهاره در کشت و صنعت ها کشت گردید.

سیداحمدی سطح پیش بینی شده محصولات فصلی زراعی پاییزه در سال 1402-1401 را 862 هزار و 605 هکتار عنوان و اضافه کرد: پروژه های طرح افزایش ضریب خوداتکایی گندم با دو هدف کلی بهبود کشت و تغذیه می باشد.

وی تصریح نمود: سطح در نظر گرفته شده برای مبارزه با عوامل بیماری زا 250 هزار هکتار می باشد.

سید احمدی سطح در نظر گرفته شده چغندر قند برای پاییز پیش رو را 16 هزار و 500 هکتار عنوان و اضافه کرد: 13 کارخانه قند در استان فعالیت دارند که ما را در این امر یاری می کنند.

وی سهمیه استان جهت کشت کلزا را نیز 102 هزار و 200 هکتار عنوان کرد که 92 هزار هکتار آبی و مابقی دیم می باشد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد نیز در این جلسه گفت: رعایت تاریخ کشت و تغذیه دو فاکتور اصلی در بهبود عملکرد به شمار می رود.

طبیب غفاری با بیان اینکه همزمانی برداشت برخی محصولات با کشت های پاییزه موجب تاخیر در کشت می شود اظهار داشت: بهترین زمان کشت 15 آبان تا 15آذر می باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید