Iranian Agriculture News Agency

دهقان پور خبر داد:

طرح آبفشان خطی در خرامه به بهره برداری رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افتتاح یک طرح آبیاری نوین در سطح قریب به 27 هکتار در شهرستان خرامه خبر داد و گفت: با اجرای این طرح آبفشان خطی در هر هکتار از هدر روی 4200 متر مکعب آب جلوگیری می شود.

طرح آبفشان خطی در خرامه به بهره برداری رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در حاشیه افتتاح طرح مذکور که به صورت ارتباط ویدیویی با معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت، تصریح کرد: برای اجرای این طرح 25 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که 9.4 میلیارد ریال آن تسهیلاتی است که دولت محترم پرداخت کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از خصوصیات ویژه این طرح این است که نازل های آبپاش قابلیت تنظیم ارتفاع از سطح گیاه را دارند و می توانند رطوبت گیاه را به خوبی تامین کنند، اظهار کرد: این موضوع عامل موثری در افزایش عملکرد گیاه است.

راندمان 90 درصدی آبیاری با دستگاه آبفشان خطی

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در آبیاری غرقابی تقریباً راندمان نزدیک به ۴۰ درصد است، ابراز کرد: با استفاده از دستگاه آبفشان خطی راندمان آبیاری به 90 درصد می­رسد و این بدان مفهوم است به ازای هر ۱۰۰ لیتر آب ۹۰ لیتر به طور مستقیم در اختیار گیاه قرار می گیرد.

سید محمود رضا طباطبایی با تاکید بر اینکه رسالت وزارت جهاد کشاورزی استفاده بهینه از آبی است که مجوز استفاده از آن برای بهره برداران صادر شده است، بیان کرد: اگر ده هکتار زمین در اختیار بهره بردار باشد و با آبیاری غرقابی فقط چهار هکتار بتواند کشت کند، در صورت استفاده از سیستم آبفشان خطی با همان مقدار آب نزدیک به ۹ هکتار از این ده هکتار را می تواند کشت کند.

به گفته وی؛ با استفاده از سیستم مذکور کشاورز آبی را که برای استحصال آن مجوز دارد و هزینه های خیلی زیادی بابت انرژی و هزینه های جانبی پرداخت می کند و از طرفی دولت نیز برای آن یارانه های بسیاری صرف می نماید، استفاده بهینه می شود.

مخبر

ساخت دستگاه آبفشان خطی مهندسی معکوس بوده است

طراح و سازنده دستگاه لینیر و سنتر در استان فارس گفت: ساخت این دستگاه مهندسی معکوس بوده است، مزایای نمونه های خارجی را گلچین کرده ایم و با بهینه کردن و تغییرات دانش بنیان سعی کردیم در سیستم کنترل دستگاه تغییراتی ایجاد کنیم تا راندمان و اپراتوری این دستگاه بسیارکارآمد باشد.

حامد فتاحی که نماینده یک شرکت دانش بنیان است، تصریح کرد: این دستگاه یک سازه فلزی است و هر ۵۰ متر به طور میانگین یک چرخ دارد، چرخ ها موتور و گیربکس دارند و این دستگاه به مرور حرکت خود را در طول مزرعه انجام می دهد و آبیاری را  در عرض مزرعه پخش می کند.

او افزود: موتور ها برقی است و مصرف برق بسیار پایین بوده هر ۵۰ متر طول دستگاه تقریباً یک آمپر مصرف برق دارد که بسیار بهینه است.

به گفته وی؛ عمده ترین تغییرات در سیستم کنترل حرکت این دستگاه بوده است؛ دستگاه به این شکل است که یک زمان توقف و یک زمان حرکت دارد که این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهیم. سرعت حرکت دستگاه قابل تغییر است، نمونه های خارجی این قابلیت را ندارند.

فتاحی اضافه کرد: اگر دستگاه دچار خطایی یا مشکلی شود به راحتی از روی خود تابلو برق دستگاه قابل اصلاح است و نیازی نیست که اپراتور در طول مزرعه بخواهد روی کشت حرکت  کند و دچار مشکل شود.

آبیاری خطی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید