Iranian Agriculture News Agency

"بهبهانی" در نشست خبری:

تخصیص ۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش دام و طیور

۶۲ هزار میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز شد

سرپرست بانک کشاورزی گفت: تا امروز بالغ بر 91 هزار نفر از تسهیلات مردمی سازی یارانه ها استفاده کرده اند و بالغ بر 91 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات دریافت شده است.

تخصیص ۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش دام و طیور

به گزارش خبرنگار ایانا، فریدون بهبهانی سرپرست بانک کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: بانک کشاورزی سال را با مردمی سازی یارانه ها توسط دولت مردمی شروع کرده است و از آنجایی که سرمایه در گردش دامداران و مرغداران با قیمت بالاتری تامین می شد بانک کشاورزی مکلف شد سرمایه در گردش بخش دام را تعیین کند و به همین واسطه اعتبارات طرح مردمی سازی را از منابع داخلی بانک تامین کردیم.

وی افزود: تا امروز بالغ بر 91 هزار نفر از تسهیلات مردمی سازی یارانه ها استفاده کرده اند و بالغ بر 91 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات دریافت شده است.

بهبهانی تصریح کرد: در کنار این تسهیلات، تسهیلات برای خرید تضمینی گندم را هم پرداخت کرده ایم و 15 هزار میلیارد تومان به شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت به گندمکاران رداخت کرده ایم.

وی در رابطه با آمار خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 7 میلیون و 43 هزار تن گندم بالغ بر 820 هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده که تاکنون 620 هزار میلیارد ریال پرداخت شده و مابقی در دست پرداخت است.

سرپرست بانک کشاورزی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون بالغ بر 3 هزار و 344 میلیارد ریال تسهیلات، در کشت گلخانه ای با توجه به محدودیت منابع آب کشور 15 هزار و 759 میلیارد ریال تسهیلات، در حوزه شیلات 6هزار و 834 میلیارد ریال تسهیلات، در حوزه زراعت برای خرید بذور گندم از کشاورزان و تبدیل به بذور گواهی شده نزدیک به 40 هزار میلیارد ریال و در مجموع در بخش زراعت حدود 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شده است.

وی در رابطه با تسهیلات برای صنایع وابسته به بخش کشاورزی گفت: در بخش صنایع وابسته بیش از 100 هزار میلیارد و در حوزه باغبانی حدود 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که مجموعا از ابتدای سال تا کنون بالغ بر 390 هزار نفر از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده کرده اند و بیش از 730 هزار میلیارد تومان است.

بهبهانی با اشاره به تسهیلات قرض الحسنه ازدواج خاطرنشان کرد: همچنین امسال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای جوانان با مبلغ ۱۸ هزارو ۳۶۹ میلیارد ریال به ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرداخت شده است.

سرپرست بانک کشاورزی تصریح کرد: براساس بند خ ماده ۳۳ قانون بودجه ، این مساعدت را برای کشاورزانی که به دلایل  مختلف دچار خسارت ( خشکسالی و سرمازدگی و سیل) شدند و ستاد بحران استان ها ان ها را به بانک کشاورزی معرفی کرده است سود و جریمه تسهیلاتی که دریافت کردند را بخشیدیم.

بهبهانی اضافه کرد: براساس این بند قانونی اصل بدهی به مدت سه سال تقسیط می شود از اسفندماه سال گذشته تاکنون نزدیک ۱۹۹ هزارنفر در سراسر کشور از این بند استفاده کردند.

به گفته وی، طی مدت مذکور  ۲۷ هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال جریمه و سود تسهیلات بخشوده شده است.

بهبهانی با اشاره به تملیک واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به ازای بدهی بانکی گفت: بانک کشاورزی اگر یک واحد تولیدی حداقل قبل از ۱۵ سال بدهی معوق به بانک کشاورزی داشته باشد واحدش تملیک نمی شود، تمامی واحدهایی که احیانا تولیدی بودند و تملیک شدند مواردی هستند که حداقل بالای ۱۵ سال بدهکار بانک بودند.

وی اضافه کرد: حتی در چنین مواردی نیز به طور حتم بانک چندین بار بدهی را تمدید و تقسیط می کند اما اگر واحد راکد شده و بهره برداری نمی شود تملیک خواهد  شد کما اینکه واحدهای زیادی هستند که به بانک کشاورزی بدهکارند.

سرپرست بانک کشاورزی افزود: اما اگر واحدی در حال تملیک شدن باشد و پرونده اجرایی داشته باشد اگر خود بدهکار به بانک کشاورزی مراجعه کند ما آمادگی داریم در سراسر کشور بدهی را تمدید و تقسیط کنیم.

وی در رابطه با ارائه تسهیلات 10، 12 و 15 درصد دامدار کارت و شیلات کارت به تولیدکنندگان گفت: تسهیلات کمتر از 200 میلیون تومان به صورت دامدار کارت صادر می شود و بیش از این مبلغ در قالب سامانه بازارگاه تسهیلات را پرداخت می کنیم و شیلات کارت هنوز در دست اقدام است و صدور انجام نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید