Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مطرح کرد:

گیلان رکورد جدیدی در تولید برنج به ثبت رساند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با ابراز خرسندی از این که میزان تولید شلتوک و دانه برنج به سالیان گذشته برگشته است ،پیش بینی کرد که امسال یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک از شالی زارها برداشت و بالغ بر 750 هزار تن برنج تولید بشود که در واقع رکود خوبی است

گیلان رکورد جدیدی در تولید برنج به ثبت رساند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان   درباره تبیین اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان ، اظهار کرد : این دستگاه اجرایی وظیفه تامین امنیت غذایی و پایداری غذا به عنوان یکی از مولفه های مهمی که در اقتدار کشور در کنار اقتدار نظام ،امنیت غذایی است ، را بر عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد : سال 1401 با توجه به این که سال مهمی که در حوزه تامین آب کشاورزی در گیلان بود ، به دلیل کاهش نزولات و ذخیره پشت سد ، سازمان جهاد کشاورزی استان با دارا بودن 170 ایستگاه پمپاژ ، همه این ایستگاهها را با صرف هزینه 14 میلیارد تومان وارد مدار کرد و هیچ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی که در قالب چاه استحصال می باشد برای مناطقی که دچار تنش آب وجود داشت ، بدون فعالیت نبود.

این مسئول ، ابراز کرد : به الحمدالله با هماهنگی همه مدیران جهاد کشاورزی 17 شهرستان گیلان و توصیه های فنی که کارشناسان جهاد کشاورزی و تبعیت تولید کنندگان عزیز باعث شد که استان شاهد افزایش محصول بودیم.

محمدی گفت: مصرف بهینه آب در دستور کار قرار داشت و هم مصرف بهینه کودهای کشاورزی به ویژه کودهای پایه ای « ازته ، فسفاته و پتاسه» که در حوزه کود «پتاسه» در گیلان نسبت به سال گذشته 4 برابر مصرف شد که در واقع یکی از فاکنورهای مهم افزایش تولید را به همراه داشت.

وی متذکر شد : مصرف کود « پتاسه» باعث تکمیل دانه بندی و قوسی شدن بافت اسکلرانشیم ” ساقه های برنج جهت جلوگیری از خوابیدگی و ورس می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره مزایای استفاده از کودهای ” پتاسه ” برای تولید محصول برنج ” ، گفت : فعالیت بیوشیمیایی نیتروژن و فسفر را هماهنگ می کند. پتاسیم نقش مهمی در سنتز ، تبدیل و انتقال کربوهیدرات ها به دانه ها دارد و همچنین نقش مهمی در مقاومت در برابر برخی تنش ها مانند خشکسالی ، حشرات و بیماری ها دارد.

محمدی  با ابراز خرسندی از این که میزان تولید شلتوک و دانه برنج به سالیان گذشته برگشته است ،پیش بینی کرد که امسال یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک از شالی زارها برداشت و بالغ بر 750 هزار تن برنج تولید بشود که در واقع رکود خوبی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید