Iranian Agriculture News Agency

تشریح اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی:

کل مساحت گلخانه های استان تا پایان نخستین سال دولت سیزدهم به 318 هکتار رسید

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کل مساحت گلخانه های استان تا پایان نخستین سال دولت سیزدهم به 318 هکتار رسید.

کل مساحت گلخانه های استان تا پایان نخستین سال دولت سیزدهم به 318 هکتار رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان هفته دولت، شهید رجایی و باهنر، در خصوص عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در یکسال گذشته گفت: برای بخش کشاورزی سال گذشته، سال متفاوتی بود چرا که دولت مصمم بود طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را اجرایی نماید  و این طرح بیشترین فشار را بر بخش کشاورزی خصوصا دامداران و مرغداران وارد می کرد. بر خود لازم می دانم از این عزیزان که علیرغم همه سختی ها و مشقات سنگر تولید را خالی ننموده و کار خود را در این راستا ادامه دادند، به طور ویژه ای قدردانی نمایم اجرای این طرح برای دولت و مردم نتایج خوبی داشت که عواید آن در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ارز مورد نظر برای نهاده های دامی از طریق ارز ترجیحی تامین می شد، مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها سبب شد تا سرمایه در گردش لازم برای واحدهای پرورش دام و طیور به میزان زیادی افزایش یابد،اما دولت و وزارت جهادکشاورزی با همکاری بانک کشاورزی توانستند در این حوزه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و نقدینگی مورد نیاز را در قالب سرمایه در گردش با کمترین تشریفات قانونی و سریعترین زمان ممکن در اختیار دامداران ومرغداران قرار دهند.در این راستا تاکنون در استان آذربایجان شرقی نزدیک به 4 هزار  میلیارد ریال سرمایه در گردش به تولیدکنندگان پرداخت شده و برای حدود 3هزار میلیارد ریال دیگر پرونده تشکیل شده و در اختیار بانک قرار گرفته است این اقدام نشان داد در حوزه های دیگر نیز می توان در صورت لزوم تهسیلاتی را در زمان بسیار کم در اختیار بهره برداران قرار داد. از سوی دیگر پیش بینی می شد تولید در حوزه دام و طیور از میزان مصرف استان بیشتر گردد که در این خصوص نیز از طریق شرکت پشتیبانی دام به خرید محصولات مازاد تولیدکنندگان پرداخته شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: اقدام دیگری که صورت گرفت خرید تضمینی گندم بود که دولت مستقر در ابتدای شروع به کار خود افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 11هزار و 500 تومان و اعمال یک هزار تومان مشوق برای کسانی که گندم خود را به شرکت غله تحویل دهند را تصویب نمود. اقدام دیگر در خصوص قیمت کود فسفاته بود که با توجه به افزایش شدید قیمت این کود در سنوات قبل،  تغذیه اراضی کشاورزی را با مشکل مواجه نموده بود که براین اساس دولت سیزدهم علیرغم افزایش قیمت سایر کالاها، قیمت کود فسفاته را تا 47 درصد کاهش داد نتیجه این کاهش قیمت در کنار اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، در حوزه خرید تضمینی گندم نمایان شد تا امروز به میزان 273 هزار تن خرید گندم در استان داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 144درصد افزایش داشته است؛ در سطح کشور نیز میزان افزایش 54 درصد بوده است که اقدام مبارکی در راستای ایجاد امنیت غذایی است.

فتحی با اشاره به رفع تداخل پلاکات ثبتی بیان داشت: در یکسال گذشته حرکت خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است؛ اگرچه که این حرکت از گذشته شروع شده است اما در سال جاری تعیین تکلیف تداخل اراضی شخصی و اراضی منابع طبیعی نسبت به سالهای گذشته30 درصد افزایش داشته است که یکی از فواید اجرای این طرح صدور سند برای اراضی کشاورزی است. یکی از برنامه های وزیر جهادکشاورزی در ابتدای تصدی پست وزارت در راستای دستیابی به کشاورزی تحولی صدور سند برای همه اراضی کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم بوده است که در شروع اجرای این طرح 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سنددار شده است و اخیرا نیز اقدامات مثبتی در این خصوص از سوی اداره کل دادگستری و اداره ثبت اسناد و املاک در حال انجام است که با کمک جهاد کشاورزی شهرستانها در روستاها حضور پیدا می کنند و امید است در انتهای سال کارنامه قابل قبولی در راستای سند دار کردن زمین های کشاورزی ارایه شود چرا که این طرح به خودی خود برای کشاورز ایجاد قدرت می کند.

وی با اشاره به موضوع کشاورزی قراردادی اظهار داشت: در طول یکسال گذشته 20هزار هکتار کشاورزی قراردادی در حوزه گندم دیم صورت گرفته و در سال جاری نیز اجرای این طرح در سطوح بیشتری از اراضی کشاورزی برنامه ریزی شده است. کشاورزی قراردادی از این لحاظ اتفاق مهمی است که کشاورزان ما همواره نگران تامین سرمایه در گردش، نهاده، کود و بذر مورد نیاز بودند در حالیکه در قالب این طرح،  شرکت بازرگانی دولتی ایران یا همان شرکت غله و تعاونی روستایی به تامین این اقلام مبادرت نموده و هزینه های مربوطه را در زمان فروش محصول دریافت می نمایند و حتی بیمه محصول کشاورزی نیز در قالب این طرح قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در زمینه  شبکه های آبیاری و آبیاری تحت فشار نیز خوشبختانه اتفاقات خوبی در استان رخ داده است. اراضی پایاب سدخداآفرین که از گذشته کار شده و 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته به دلیل عدم تخصیص اعتبار از 4 سال گذشته متوقف گردیده بود؛ اما در یکسال گذشته با توجه به اهتمام دولت برای اتمام طرح های نیمه تمام، اعتبار مناسبی در این خصوص تزریق گردیده و در طول یکسال گذشته در خصوص شبکه های فرعی مربوطه نزدیک 20هزار هکتار به اتمام رسیده و تحویل بهره بردار شده است و تا اتمام شبکه اصلی تداوم پیدا خواهد کرد و در زمینه سامانه های نوین آبیاری 6 هزار و 800 هکتار پرونده ایجاد شده و در دست اجرا می باشد و در طول دو ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید.

فتحی با اشاره به جلسه وبیناری افتتاح پروژه های بخش کشاورزی استان در هفته دولت با حضور استاندار و مدیران شهرستانها و فرمانداران اعلام داشت: برای اجرای این پروژه ها حدود 4900میلیارد ریال هزینه از محل تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی و آورده شخصی سرمایه گذاران صورت گرفته است و برای حدود 1170 نفر اشتغال مستقیم ایجاد و برای 5 هزار نفر تثبیت اشتغال انجام شده است و حدود 3500خانوار از این طرح ها بهره مند خواهند شد. این طرح ها حوزه های آب و خاک مانند آبیاری تحت فشار، کانال های آبیاری عمومی و طرح های باغبانی شامل احداث گلخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی شامل بسته بندی و نگهداری محصولات کشاورزی و طرح های دام و طیور و آبزیان را شامل می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی فسادپذیر بوده و در آن واحد به بازار وارد می شود، یکی از اولویتهای ما افزایش صنایع تبدیلی در استان می باشد زیرا صنایع تبدیلی به تنظیم بازار و افزایش زمان نگهداری محصول و دوام آن کمک می کند. اگر صنایع تبدیلی را به حوزه بسته بندی، نگهداری، فرآوری تقسیم نماییم، اقدامات اجرایی در این حوزه ها انجام شده است و اگر امسال 5 میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید گردد از نظر صنایع تبدیلی برای نزدیک به 4 میلیون و 800 هزار تن محصول ایجاد ظرفیت صورت گرفته و در طول یکسال گذشته 98 واحد در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره برداری رسیده و مجوز تاسیس 248 واحد دیگر نیز در این حوزه صادر شده است. در عین حال در واحدهای صنایع تبدیلی موجود نیز حدود 35هزار تن ظرفیت جدید شامل فراوری و بسته بندی و نگهداری وارد مجموعه چرخه تولیدی خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در زمینه توسعه گلخانه ها مقام اول در کشور را داراست بیان داشت: کل مساحت گلخانه های استان 318 هکتار است که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و بخش دیگری نیز به زودی به بهره برداری خواهد رسید و برنامه ریزی شده است این میزان تا یک هزار و 900 هکتار افزایش یابد که در قالب ایجاد شهرک های گلخانه ای خواهد بود. یکی از پروژه های گلخانه در سطح 5 هکتار در شهرستان عجب شیر افتتاح شده و در ارتباط با شهرک گلخانه­ای 500 هکتاری مرند نیز اقدامات اجرایی انجام شده و در سفر ریاست جمهوری تامین منابع شده و کلنگ زنی آن انجام خواهد شد و پیش بینی می شود در طول یکسال آینده زیرساخت های آن به اتمام برسد.

وی افزود: با توجه به تقاضایی که در زمینه سرمایه گذاری در حوزه گلخانه وجود دارد گلخانه ها از کوچک مقیاس خارج شده و سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در سطوح بیش از 5 هکتار می باشند و حتی در سطح 100 هکتار نیزمتقاضی احداث گلخانه وجود دارد با توجه به شرایط جدید پیش بینی می شود هدف گذاری رسیدن به یک هزار هکتار در طول دو سال آتی محقق شود.

فتحی اظهار داشت: حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به دو قسمت تقسیم می شود که بخش اول مکانیزه نمودن خود اراضی کشاورزی از جمله تجهیز آن به شبکه های آبیاری و سیستم های نوین آبیاری است و تا امروز اقدامات خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است و حداقل 20هزار هکتار دیگر نیز به شبکه آبیاری فرعی اضافه شده و در مجموع به 80 هزار هکتار کل اراضی مجهز به شبکه آبیاری خواهیم رسید. در خصوص سیستم های نوین آبیاری نیز با بهره برداری از سطوح جدید مجهز به آبیاری نوین قطره و بارانی، 68 هزار هکتار اراضی مجهز به سیستم های نوین آبیاری در استان خواهیم داشت. بخش دیگر مکانیزاسیون در حوزه ماشین آلات کشاورزی اعم از کمباین و تراکتور و سایر ادوات دنباله بندی است. در این ارتباط نیز در طول یکسال گذشته 143 میلیارد تومان  اعتبار از محل خط اعتباری مکانیزاسیون توسط بانک کشاورزی به کشاورزان برای خرید کمباین، تراکتور و ادامت دنباله بند پرداخت شده است. از سوی دیگر در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها، بخشی از اعتبارات لازم برای خرید ادوات دنباله بند توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در قالب تسهیلات بانک ملی به کشاورزان پرداخت شده است. با محاسبه همه این اعتبارات 200 میلیارد تومان بابت مکانیزه کردن اراضی از بابت تامین ادوات دنباله بند و ماشین آلات هزینه شده است ضریب مکانیزاسیون در استان 0.7درصد از متوسط کشوری بالاتر است که خبر خوبی است و در سال 1401 نیز به میزان 163میلیارد تومان خط اعتباری برای مکانیزاسیون تخصیص یافته که بانک کشاورزی با فراهم شدن شرایط می تواند این اعتبارات را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی در خصوص یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه کشاورزی کوچک بودن قطعات کشاورزی است که باعث می شود قیمت تمام شده محصولات تولیدی بسیار بالا باشد از سوی دیگر در قطعات کوچک امکان مکانیزاسیون نیز پایین می رود. بنابراین یکی از اولویت های ما در امور اراضی این است که اگر از نظر قانونی نمی توانیم یکپارچه سازی انجام دهیم، این امر را در قالب یکجا کشتی قرار دهیم. از جمله در 5 هزار و 290هکتار  اراضی جدیدی که در شهرستان خداآفرین از مراتع به اراضی کشاورزی اضافه شده است، به صورت یکپارچه کشت خواهد شد و سیاست جهاد کشاورزی بر این است که این قطعات تقسیم نشود و به صورت سهم بری باشد و در این خصوص نیز توفیقات خوبی حاصل شده و مشوق هایی لحاظ شده است که از جمله می توان به تأمین سرمایه در گردش و تسهیلات کم بهره و پرداخت 100 درصد هزینه آبیاری تحت فشار این اراضی توسط دولت اشاره کرد.

وی افزود: در اراضی دیم با فرهنگ سازی و برگزاری کلاس های آموزشی خود کشاورزان برای تعویض زمین هایشان با دیگر کشاورزان رغبت نشان داده اند تا با همکاری جهاد کشاورزی در خصوص یکپارچه سازی اقدام نمایند. در حدود 700 هکتار در یک شهرستان و 840 هکتار در یکی دیگر از شهرستانهای استان یکپارچه سازی اراضی اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در خصوص سطح زیرکشت سال زراعی گذشته گفت: از کل اراضی زیر کشت سال گذشته 35 هزار هکتار اراضی آبی بود که زیر کشت گندم رفت و 350 هزار هکتار نیز اراضی دیم استان بود. تولیدات ما در استان بیشتر متکی بر اراضی دیم است و به لحاظ دیم عملکرد ما از متوسط کشور بسیار بالاتر بوده و بعد از کردستان بیشتر سطح زیر کشت دیم در کشور را داریم . از نظر پرداخت در اولین روز هفته دولت 20 درصد مطالبات گندم کاران پرداخت گردید و 300 میلیارد تومان دیگر به حساب کشاورزان واریز شد تا 4 مردادماه هر کسی گندم تحویل داده بود مطالبات وی پرداخت شد و طبق قولی که وزیر جهاد کشاورزی داد تا پایان هفته دولت، اعتبار دیگری که بتوانیم پرداختی به گندمکاران را به حدود 60 درصد برسانیم در اختیار قرار خواهد گرفت.خوشبختانه سیاست صحیحی که ابتدای دولت اتفاق افتاد قیمت گذاری مناسب بود که امروز مشاهده می نماییم کشاورزان با رغبت گندم خود را به فروش می رسانند با وجود تاخیری که در این پرداخت وجود دارد اما نهایتا در طول یک ماه همه این مطالبات پرداخت خواهد شد و کشاورزان نیز به این مساله واقف هستند.

فتحی در خصوص دریاچه ارومیه و احیای آن اظهار داشت: همیشه این اصل را ضروری می دانم که در مناطقی که قابلیت تنظیم وجود دارد می توان تخصیص آب برای بخش کشاورزی را کاهش داد که طبق مصوبه ستاد احیا دریاچه ارومیه 40 درصد از سهم آب بخش کشاورزی کاهش یافته است. البته باید کشاورز نیز گذران زندگی خود را انجام داده و تولید نماید و اتفاقی که در این خصوص در دولت سیزدهم انجام می شود اصلاح الگوی کشت و ایجاد گلخانه هاست به این ترتیب که محصولات با نیاز آبی بیشتر با محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند جایگزین می شوند و از ارقامی مانند پسته که نیاز آبی کمتر و ارزش افزوده بیشتری دارند  و نیز از زعفران و کلزا به جای پیاز استفاده می شود. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید