Iranian Agriculture News Agency

تلف شدن دام به دلیل گرانی در فارس تکذیب شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به ادعای برخی در فضای مجازی مبنی بر تلف شدن دام‌ها به دلیل گرانی خوراک دام، گفت: تاکنون از تلف شدن دام در اثر کمبود و گرانی نهاده در سطح این استان گزارشی ارایه نشده است.

تلف شدن دام به دلیل گرانی در فارس تکذیب شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور تصریح کرد: تلف شدن دام در سطح استان به دلیل گرانی نهاده امر بعیدی است اما به فرض اگر دامداری قادر به تامین نهاده هم نباشد قطعا منطقی نیست که اجازه دهد دام تلف شود و می تواند به راحتی دام را در سطح بازار به قیمت حداقلی به فروش برساند.          

وی با اشاره به سابقه تولید محتوا جعلی در این باره اظهار کرد: در پی سیل تابستانه اخیر در استان فارس نیز کلیپ هایی از دام‌های تلف شده در اثر سیلاب تهیه و دلیل آن گرسنگی دام عنوان شده بود.          

به گفته وی؛ انتشار مطالب یا کلیپ‌هایی از این دست در فضای مجازی زیاد شده اما مخاطب می تواند منطقی در مواجهه با این مطالب برخورد کند و به راحتی هر موضوعی را باور نکند.

ارز ترجیحی تاثیر زیادی در قیمت تمام شده دام نداشت        

دهقان پور ابراز کرد: در پی اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در ماه های اخیر، تخصیص یارانه‌ به واردات خوراک دام قطع شد اما در بهترین حالت قبل از اجرای این طرح کمتر از ۳۰ درصد از نهاده‌های یارانه به دست دامداران می‌رسید و مابقی نهاده مورد نیاز به صورت آزاد تهیه می‌شد. 

وی افزود: حداکثر ۱۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداران سبک و عشایری استان فارس از محل نهاده یارانه‌ای تامین می شد و به همین دلیل اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی تاثیر زیادی در قیمت تمام شده محصولات دامی استان نداشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: دامداری‌های صنعتی و بزرگ بیشتر از نهاده یارانه ای بهرمند می شدند که بعد از حذف ارز ترجیحی متناسب با آن قیمت شیر افزایش پیدا کرد و جدای از آن دولت نیز سیاست ها و خرید حمایتی را در پیش گرفت که تولیدکننده متضرر نشود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان گوشت دام سبک فارس هستند          

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان  بیان کرد: موضوع صادرات دام نیز در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد چرا که فارس به دلیل کیفیت و مرغوبیت گوشت دام سبک یکی از بازارهای هدف جذاب کشورهای حوزه خلیج فارس است.          

دهقان پور با بیان اینکه فارس در تولید دام سبک مقام اول کشور را دارد، افزود: کشتار دام در سطح استان بیشتر از مصرف داخلی استان است و بخش قابل توجهی از تولیدات فارس به سایر استان‌های کشور ارسال می شود.           

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین تاثیر کمی بر افزایش قیمت نهاده‌ها در سطح جهان داشته است، اضافه کرد: طی هفته های اخیر اما قیمت جهانی نهاده نیز روند کاهشی داشته است.           

دهقان پور بیان کرد: بنابر مصوبه ابتدایی کارگروه تنظیم بازار استان فارس در پی اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها درسال جاری قیمت گوشت گوساله به ازای هر کیلوگرم ۱۹۵ هزار تومان و گوشت بره پرواری نیز به ازای هر کیلوگرم ۱۹۰ هزار تومان مشخص شد و در ادامه به دلیل حمایت بیشتر از تولید کننده قیمت به ۲۱۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت گوساله و ۲۰۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت گوسفند افزایش پیدا کرد.

کشتار دام مولد ممنوع اما فروشش آزاد است 

وی در ادامه به ممنوعیت کشتار دام مولد در سطح این استان نیز اشاره کرد و افزود: امنیت غذایی جامعه رسالت اصلی بخش کشاورزی است و تولید کافی، دسترسی به محصول، پایداری تولید و سلامت غذا اصولی اجتناب ناپذیر است.  

دهقان پور با بیان اینکه پایداری در تولید نیازمند وجود دام مولد است، تصریح کرد: حذف دام مولد به کاهش تولید و زوال چرخه تولید منجر خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه کشتار دام مولد در سطح استان ممنوع است،گفت: فروش دام مولد به دامداران دیگر ایرادی ندارد و این امکان وجود دارد که اگر دامداری امکان نگهداری دام را به هر دلیلی ندارد آن را به تولیدکننده دیگری بفروشد.

قیمت‌ها به عرضه و تقاضا بستگی دارد

وی حفاظت از پایداری تولید را جزو وظایف مهم جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز در بازار به عرضه و تقاضا بستگی دارد.    

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر در سطح بازار این استان اندکی افزایش داشته است.     

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید