Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تخمین 300 میلیارد تومانی خسارت به نخیلات قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: قریب به 25 درصد از نخلستان های این شهرستان به عارضه خشکیدگی خوشه دچار شده اند که میزان ضرر و زیان های آن 300 میلیارد تومان برآورد می شود.

تخمین 300 میلیارد تومانی خسارت به نخیلات قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به اینکه خشکیدگی خوشه خرما به دنبال افزایش بی سابقه دما و کاهش رطوبت نسبی هوا حادث شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود حدود 14 هزار تن از محصول خرمای باغداران شهرستان قیروکارزین از حیز انتفاع خارج و غیر قابل مصرف شده باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان قیروکارزین با بیش از 6500 هکتار نخیلات از بزرگ ترین تولید کنندگان خرما در کشور است، اظهار کرد: عارضه خشکیدگی خرما در بیش از 1600 هکتار از نخلستان های این شهرستان خصوصا مناطق افزر، هنگام و مبارک آباد قابل مشاهده و بررسی است.

همتی با اذعان به اینکه عارضه خشکیدگی خرما از جمله عوامل خطر تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی برای محصول خرما است، ابراز کرد: تنها حدود 15 درصد از نخیلات شهرستان قیروکارزین تحت پوشش بیمه هستند؛ می طلبد صندوق بیمه در این خصوص مساعدت های لازم را برای باغ های خسارت دیده انجام دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین به ارقام مختلف خرمای این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: زاهدی، هلیله، خاصویی، کبکاب، پیارم و مجول از جمله ارقام مهم خرمای تجاری در این شهرستان هستند.  

او بیان کرد: با توجه به روند صعودی دما و کاهش رطوبت نسبی در سال های اخیر، شدت خسارت عارضه خشکیدگی خوشه در رقم زاهدی به عنوان مقاوم ترین رقم موجود در منطقه نیز قابل توجه است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید