Iranian Agriculture News Agency

تمهیدات ویژه جهادکشاورزی اصفهان برای سال زارعی جدید

با توجه به کسری مخزن سد زاینده رود، برنامه ریزی برای سال زراعی جدید و کشاورزی اصفهان نیازمند تمهیدات ویژه است.

تمهیدات ویژه جهادکشاورزی اصفهان برای سال زارعی جدید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مهرداد مرادمند درخصوص برنامه ریزی برای سال زراعی پیش رو (۱۴۰۱-۱۴۰۲) گفت: کم بارشی شدیدی را بهار امسال در استان و سرشاخه‌های حوضه زاینده رود شاهد بودیم هر چند بارش‌های زمستان ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ بهبود پیدا کرد، ولی اگر بارش‌ها در بهار امسال تکمیل شده بود مشکلات کمتری داشتیم.

او ادامه داد: امسال تلاش شد با مساعدت کشاورران و با بهینه مصرف کردن آب، کشت‌های موجود به ثمر برسد و اشجار و باغات حفظ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: برای سال زراعی پیش رو با توجه به کسری مخزن سد زاینده رود نیاز به تمهیدات ویژه بین مجموعه مدیریت استان، وزارت نیرو و مشارکت کشاورزان و بهره برداران است تا بهترین تصمیم در این شرایط اتخاذ شود.

مرادمند افزود: اکنون برای اظهار نظر در خصوص برنامه کشت سال زراعی پیش رو زود است و با آغاز فصل پاییز براساس آب در دسترس و برنامه منابع و مصارف وزارت نیرو، درمورد کشت برنامه ریزی و تصمیم گیری خواهد شد.

او با اشاره به اینکه سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ شاهد خشکی کامل رودخانه زاینده‌رود بودیم و آب تنها ۲ مرحله ۱۰ روزه برای نجات باغات غرب جاری شد که کفایت نیاز آبی آن‌ها را نمی‌کرد، ابراز داشت: با برنامه ریزی که در سال زراعی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱، انجام شد ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی اصفهان در نظر گرفته شد که به دلیل ذخیره کم سد زاینده‌رود تصمیم گرفته شد با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان مجزا شود.

مرادمند با بیان اینکه در بازگشایی ۱۰ روز آب در بهمن ماه اراضی شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گلرنگ رفت، گفت: با وجود کم بارشی فصل بهار، اما با مدیرت صحیح کشت کشاورزان شرق به ثمر رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، مدیریت تأمین و توزیع آب برای کشاورزی را در سال زراعی جاری مطلوب خواند و گفت: با آبی که برای شرق رهاسازی شد امسال خرید گندم ما بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت و تاکنون ۶۳ هزار تن گندم خریداری شده است؛ همچنین درمورد سایر نهاده‌ها و دانه‌های روغنی و علوفه نیز شاهد رشد تولید در استان بودیم و از محصولات باغی و اشجار نیز حفاظت و حراست شد.

استان اصفهان برغم داشتن ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی، بدلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن‌ها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.

مجموع اراضی باغی استان اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای آن در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید