Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه کنترل آفات در محیط های گلخانه ای بر پایه روش زیستی در تبریز

کارگاه کنترل آفات در محیط های گلخانه ای بر پایه روش زیستی در مجتمع فرهنگی شهید کسایی تبریز برگزار شد.

برگزاری کارگاه کنترل آفات در محیط های گلخانه ای بر پایه روش زیستی در تبریز

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، کارگاه کنترل آفات در محیط های گلخانه ای بر پایه روش زیستی با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی وکارشناسان حفظ نباتات این سازمان و مدیریت های جهادکشاورزی شهرستانها و تولیدکنندگان استان در مجتمع فرهنگی شهید کسایی تبریز برگزار شد.

 محمد خانجانی عضو هیئت علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه بوعلی سینا همدان در این کارگاه گفت: سمپاشی مستمر گلخانه آن را به یک دالان سمی تبدیل می کند که سلامتی افراد جامعه را به خطر انداخته اما استفاده از روش کنترل آفات تلفیقی بر پایه زیستی می تواند سلامت محصولات تولیدی را حفظ نماید.

وی با اشاره به بحران آب در سراسر دنیا، استفاده از محیط های حفاظت شده برای تولید محصولات کشاورزی را امری ضروری در افزایش بازدهی تولید دانسته و افزود: شرایط حفاظت شده در محیط هایی مانند گلخانه، زمینه رشد محصولات کشاورزی را فراهم آورده اما در کنار آن محیط مناسبی برای رشد آفات گیاهی نیز فراهم می کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدد آفات در برخی مواقع آنچنان بالاست که برخی گلخانه ها در طول یک دوره، بیش از 40 بار سمپاشی انجام می دهند، افزود: اگر سموم مورد نیاز برای این تعداد سمپاشی را در سطح کشور محاسبه نمایید خواهید دید، حجم زیادی از سموم گاهی مورد نیاز است تا بتوان این میزان سمپاشی را انجام داد.

عضو هیئت علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه بوعلی سینا همدان توجه به سلامت مواد غذایی، بازنگری در کنترل آفات را مساله ای ضروری در حوزه کشاورزی کشور دانسته و گفت: از 20 هزار هکتار زیر کشت گلخانه ای در کشور تنها 42 هکتار، به صورت بیولوژیک می باشد که این میزان بسیار پایین است.

خانجانی کمبود دانش در مزرعه و عرصه تولید را یکی از مشکلات کشاورزی کشور دانسته و خاطر نشان کرد: باید کنترل آفات را بر پایه روش زیستی قرار داده واز سایر روش های به صورت تلفیقی در کنار آن استفاده نماییم.

وی عدم آلودگی گلخانه نشاء، آفت زدایی گلخانه قبل از انتقال نشاء با روش هایی مانند آفتاب دهی، عدم کاشت درختان میوه خصوصا سیب در محیط های خالی گلخانه، پرهیز از دپو کردن پسماندهای کشت قبلی و ضایعات گیاهی در محیط های گلخانه ای و زمین های اطراف آن، هرس مداوم و مستمر را از عوامل مهم در کنترل زیستی آفات در محیط های گخانه ای دانسته و گفت: ما این ظرفیت را در کشور داریم که با استفاده از عوامل بیولوژیکی بومی کشور با آفات گلخانه ای مبارزه کنیم.

عضو هیئت علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه بوعلی سینا همدان در پایان سخنان خود جلوگیری از خروج ارز برای واردات سموم و آفات کش ها، خودکفایی کشور در زمینه تولید محصول سالم، بومی شدن دانش تولید محصول سالم، جلوگیری از مصرف آب برای شستشوی بیش از حد محصولات کشاورزی، ایجاد آرامش روانی برای مصرف کننده، تولید محصول مبتنی بر دانش‌های نوین، جلو گیری از آلودگی محیط زیست و تضمین صادرات محصولات کشاورزی را از مزایای استفاده از روش های زیستی برای کنترل آفات دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید