Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

67طرح کشاورزی هفته دولت در قزوین افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۶۷ طرح کشاورزی با اعتبار چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

67طرح کشاورزی هفته دولت در قزوین افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، رضا افلاطونی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: از این تعداد ۵۴ طرح مربوط به حوزه آب و خاک، هفت طرح مربوط به حوزه باغبانی، چهار طرح مربوط به دام و طیور و ۲ مورد نیز در حوزه صنایع کشاورزی است.

این مسوول همچنین گفت: اجرای این طرح ها ۳۷۷ اشتغال مستقیم را به همراه داشته و باعث تثبیت اشتغال ۱۹۷ نفر و بهره مندی ۲ هزار و ۷۰۳ خانوار شده است.

شکستن رکورد خرید تضمینی گندم و جوجه ریزی در مرغداری های قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در خرید تضمینی گندم رکورد استان شکسته شد،گفت: سال گذشته ۱۱۲ هزار تن گندم به شکل تضمینی در قزوین خریداری شد که این رقم امسال به ۱۷۶ هزار تن افزایش یافت که نشانگر رشد ۵۳ درصدی بوده است.

افلاطونی افزود: امسال رکورد جوجه ریزی در مرغداری های استان قزوین نیز شکسته شد و شاهد ثبت سه میلیون و ۶۰۰ هزار جوجه ریزی بودیم.

این مسوول، حرکت به سمت کشاورزی مدرن و دانش بنیان را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: در همین راستا قرارگاه کشاورزی دانش بنیان در اسفندماه سال قبل در استان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی را با جدیت پیش می بریم و برای رفع وابستگی کشور در حوزه نهاده ها و بذور باید این مساله را بسیار جدی بگیریم،افزود: تشکل های بخش کشاورزی، شرکت های دانش بنیان و محققان بخش کشاورزی از اعضای این قرارگاه به شمار می روند.

افلاطونی اظهار داشت: اگر شاهد تحقق کشاورزی مدرن باشیم و الگوی کشت را رعایت کنیم در بسیاری از محصولات خودکفا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مصوبه ایجاد پارک علم و فناوری بخش کشاورزی در قزوین گرفته شده است،افزود: با تلاش قرارگاه کشاورزی دانش بنیان تلاش می کنیم به جای محصولات پرآب بر مثل گوجه فرنگی آنها را با محصولات کم آب بر جایگزین کنیم.

این مسوول در ادامه با اشاره به فعال شدن قرارگاه رفع تداخلات و کاداستر اراضی کشاورزی قزوین از سال گذشته،گفت: این مساله از مهم ترین اولویت ها و چالش های بخش کشاورزی به شمار می رود که در حال تعیین تکلیف است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: اولین پلاک رفع تداخل شده و حدنگاری(کاداستر) در قزوین انجام شده و استان ما در این حوزه پیشگام بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۶۱ پلاک از اراضی کشاورزی استان قزوین از سال قبل تاکنون رفع تداخل شده است،اظهار داشت: طی چندماه اخیر از رتبه بیست و هفتم در اجرای رفع تداخلات به رتبه پنجم کشور ارتقا یافته ایم.

این مسوول در ادامه از تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی حوزه دامپزشکی در هفته گذشته به منظور ارایه خدماتی نظیر واکسیناسیون دام در نقاط محروم خبر داد و گفت: در هفته اول فعالیت این قرارگاه شاهد واکسیناسیون ۱۰ هزار راس دام در مناطق روستایی بودیم.

اختصاص ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان از مصوبات سفر رییس جمهور به کشاورزی قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه گفت: در جریان سفر رییس جمهور به استان ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان به حوزه کشاورری استان اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: در اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهور پس از حوزه راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی رتبه دوم را کسب کرد.

این مسوول در ادامه با اشاره به لزوم حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه ای،یادآور شد: اجرای فاز دوم شهرک گلخانه ای نودهک در ۵۰۰ هکتار از جمله مصوبات مهم سفر رییس جمهور بود.

وی در ادامه از فراخوان ایجاد ۱۰ سایت پرورش ماهیان زینتی در استان قزوین خبر داد و گفت: با انجام مناقصه در پی جذب سرمایه گذار در این حوزه هستیم.

نانوایی های قزوین زیر ذره‌بین نظارت جهاد کشاورزی

افلاطونی با اشاره به تشدید نظارت بر نانوایی های استان قزوین،گفت: به منظور حفظ حقوق مردم نظارت بر نانوایی ها افزایش یافته و با هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد و تعطیلی در ساعات تعیین شده کاری برخورد می شود.

این مسوول گفت: فعال سازی کارگروه آرد و نان، ساماندهی حمل آرد و خارج کردن آن از اتحادیه نان و الزام نانوایی ها به نصب تابلوی شناسنامه در جلوی دید مشتری از اقدامات نطارتی مهم ما طی سال جاری در حوزه نانوایی ها بوده است.

افلاطونی با بیان اینکه نظارت هوشمند بر نانوایی ها از استان قزوین کلید خورد و به دیگر نقاط کشور تعمیم داده شد،افزود: در همین راستا دستگاه های مخصوص کارتخوان هوشمند بانکی در نانوایی های قزوین برای خرید نان نصب شد که از فروش خارج از شبکه آرد جلوگیری می کند.

این مسوول یادآور شد: تاکنون ۲ فرد متخلف در حوزه نانوایی ها به مراجع قضایی معرفی و بازداشت شده اند و ۳۰ نانوایی متخلف نیز پلمب شده‌اند.

پرداخت ۳۳۷ میلیارد تومان تسهیلات اصلاح هدفمندی یارانه ها به بهره برداران کشاورزی قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورری قزوین همچنین گفت: ۳۳۷ میلیارد تومان تسهیلات اصلاح هدفمندی یارانه ها امسال به بهره بردان خرد بخش کشاورزی قزوین پرداخت شده است.

این مسوول گفت: قزوین در ارایه تسهیلات این حوزه رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

استان قزوین کمتر از یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده اما بین چهار تا پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.

استان قزوین در بخش کشاورزی دارای ۸۵ هزار بهره بردار (کشاورز) است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید