Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد تاکید کرد:

رعایت الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری

بخشودگی در آب بها با اجرای الگوی کشت توسط کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: رعایت الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری را در پی دارد و می‌توانیم تا حد زیادی کمبود آب را تامین کنیم

رعایت الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های جهاد کشاورزی استان تهران در شهرستان اسلامشهر در جمع خبرنگاران، گفت:  شهرستان اسلامشهر قطب کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی استان تهران است و در هر سه بخش ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد  که در تامین امنیت غذایی تهران قطب موثر  تولید به شمار میرود.

وی با اشاره به بحث منابع آبی در کشور، گفت: ما به دلیل شرایط اقلیمی دچار مشکل بحران آب در مناطق مختلف هستیم؛ اخیرا رئیس جمهور تاکید زیادی بر بحث الگوی کشت داشتند و انشالله از شروع فصل پاییز الگوی کشت را در کشور ابلاغ خواهیم کرد و تلاش داریم با ابزارهای در اختیار بتوانیم با مشوق های موجود به سمتی برویم که کشاورزان الگوی کشت را رعایت کنند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: رعایت الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری را در پی دارد و می‌توانیم  تا حد زیادی کمبود آب را  تامین کنیم.

وی افزود: در بازدید از اسلامشهر یکی از کشاورزان این شهرستان اقدام  به تولید سورگوم در کنار ذرت علوفه ای کرده که در  کشت سوروگوم میزان مصرف آب تا ۵۰ درصد کمتر بوده است.

به گفته وی، تولید سورگوم از ظرفیت هایی است که می‌تواند علاوه بر مصرف کمتر آب، درآمد بیشتری را نصیب کشاورزان کند.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور در خصوص اجرای الگوی کشت، تصریح کرد:  همرا با وزیر نیرو تمهید شده تا پس از ابلاغ الگوی کشت کشاورزانی که در الگوی کشت حرکت می‌کنند بخشودگی در آب بها شامل آنها شود  تا مشوقی در جهت حرکت در الگوی کشت باشد.

وی با تاکید بر انتقال سبزی و صیفی به محیط های گلخانه ای به عنوان استراتژیک اول، یادآور شد:  سبزی و صیفی را از زمین کشت به گلخانه انتقال دهیم یعنی باید رشد گلخانه ای را تا ۱۰۰ هزار هکتار برسانیم؛ در حال حاضر حدود ۲۳ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد، لذا سبزی و صیفی که پر آب بر است را به گلخانه که کم آب بر بوده منتقل می‌کنیم و در زمین زراعی تولید کالاهای اساسی به عبارتی غلات اصلی را انجام خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: استراتژیک دوم در زمینه تولید علوفه است که اگر ۵۰ میلیون هکتار مراتع را به سمت تولید علوفه با آب سبز خواهیم برد  و از زمین ها در  تولید کالاهای اساسی که دستور حضرت آقا در ابتدای سال و تاکید بر امینت پایدار و خودکفایی بوده استفاده  کنیم.

 وی یادآور شد:  برنامه ریزی شده تا در تولید محصولات پر آب  از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم.

ساداتی نژاد گفت: امیدواریم این سفر بتواند مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی اسلامشهر را رفع کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جمع آوری  کشاورزی در اطراف تهران، گفت: کشاورزی قابل جمع شدن نیست و زندگی و حیات بدون کشاورزی و دامپروری امکان پذیر نیست؛ هیچ الویت نیز  با کشاورزی و دامپروری قابل مقایسه  و رقابت نیست.

وی افزود:  آب یک کالای اساسی گران قیمت است و باید به سمتی برویم که تولید ما اقتصادی و تجاری باشد که راهکار آن اجرای الگوی کشت است؛ امیدواریم که در کشت آینده با همراهی کشاورزان و با مشوق های در نظر گرفته شده الگوی کشت را عملیاتی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد:  با افزایش قیمت گندم در ابتدای سال جاری، توانستیم  در خرید تضمینی گندم از مرز ۷ میلیون تن عبور کنیم و این سیاست، ما در سال آینده در گندم نان به خودکفایی خواهد رساند.  

وی ادامه داد: همچنین کاهش قیمت کود سبب شد که تولید برنج امسال بیش از ۲۵ درصد افزایش بیابد و تولید جو و علوفه نیز به دلیل کاهش قیمت کود و کمک به کشاورز افزایشی  بوده است.

ساداتی نژاد یادآور شد: بنابراین باید تولید داخل در حوزه کشاورزی را بهره ور و اقتصادی کنیم تا کشاورزان ما بتوانند با طیب خاطر به تولید بپردازند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید