Iranian Agriculture News Agency

خیام نکویی در جمع خبرنگاران:

حمایت از بخش کشاورزی رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: حمایت از بخش کشاورزی یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.

حمایت از بخش کشاورزی رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه رویدادهای فناورانه نوین کشاورزی در نمایشگاه بین‌المللی تهران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم ترین اتفاق در بخش کشاورزی، انقلاب بهره وری است که این امر بدان معناست که شاهد رسوخ دانش در بخش کشاورزی باشیم چرا که تولید در واحد سطح نسبت به تولید شاخص یک دهم و در برخی مواقع دو دهم و ۳ دهم است.

وی با بیان این مثال که عملکرد ما در تولید گندم با عملکرد کشاورز نمونه بسیار متفاوت است، ادامه داد: عملکرد ما در تولید گندم ۴ تن است، درحالیکه تولیدکننده نمونه ۱۴.۷ تن در هکتار برداشت می‌کند، همچنین تولید سیب درختی کمتر از ۲۰ تن بوده که تولیدکننده نمونه حدود ۲۰۰ تن برداشت‌می‌کند.

خیام نکویی تصریح کرد: متاسفانه بخش اعظم کشاورزی کشور ما معیشتی است و با این وجود از منظر اقتصادی نمی تواند در بازارهای جهانی رقابت کند؛ بنابراین حمایت از بخش کشاورزی یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: دانش بنیان کردن کشاورزی اقتصادی از مسیر علم و فناوری می‌گذرد و برای تحول اقتصادی، باید دانش در بخش کشاورزی رسوخ کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: علی رغم آنکه ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم، اما سهم ما از گردش مالی ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری دنیا کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است که این امر بیانگر خام فروشی زعفران ایرانی است بنابراین باید برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی در بخش تکمیل شود چرا که در شرایط کنونی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: امسال با سیاست گذاری صحیح در تعیین قیمت و استفاده ۱۰۰ درصدی از تولید بذر گواهی شده در دیم زارها، متوسط برداشت گندم در دیم زارها با رشد ۳ برابری از ۳۰۰ کیلوگرم به ۹۰۰ کیلوگرم رسید که با استمرار این روند شاهد تحولات چشمگیر خواهیم بود. همچنین امسال راه اندازی ۱۰ دهکده علم و فناوری و ۴۰ مزرعه نوآورانه در دستور کار سازمان تات قرار گرفته است که تاکنون ۴ دهکده راه اندازی و تا پایان سال ۶ دهکده دیگر راه اندازی خواهد شد که نقش مروج را برای ما در پهنه ها ایفا می کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به یکی از تولیدکنندگان فناوری اذعان کرد: با وجود محدودیت منابع آبی، از هر فناوری که بتواند منجر به افزایش کمی و کیفی شود، حمایت می کنیم، در این راستا تولیدات با بذور مقاوم به تنش های شوری و خشکی که آب کمتری استفاده می کنند، جایگزین محصولات قبلی می شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید