Iranian Agriculture News Agency

تأمین علوفه دام با توسعه کشت گیاه علوفه ای کم آب بر سورگوم

هدف از این برپایی این کارگاه ترویج و توسعه کشت گیاه کم آب بر سورگوم علوفه ای در مناطق کم آب از جمله شهرستان های شرقی استان می باشد.

تأمین علوفه دام با توسعه کشت گیاه علوفه ای کم آب بر سورگوم

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، با حضور مسئول گروه دام موسسه آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های شرقی استان و تنی چند از مدیران سازمان کاروان ترویجی ارتقابهره وری گیاهان کم آب نظیر سورگوم  درشهرستان بم برگزار شد.تا کنون محصولات برداشتی مزارع سورگوم در استان کرمان برای مصرف در همان مزرعه کشت  به صورت خودمصرفی در مناطق کشت شده مصرف شده است.

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، کمبود علوفه گیاه سورگوم می تواند جایگزین مناسبی برای غذای دام باشد و مقاوم بودن، دوره رشد کوتاه و مصرف به صورت خشک و تر از مزایای این گیاه می باشد.

گیاه سورگوم در کشورهای پیشرفته به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دانه‌ها دارای ماده‌ای به نام تانن هستند که کمتر از دو درصد آن یک عامل مثبت در تغذیه به حساب می‌آید. میزان تانن ارقام موجود در کشور کمتر از یک درصد و در ارقام اصلاح شده در ایران کمتر از ۵/۰ درصد است. امروزه تانن در تغذیه نشخوارکنندگان باعث جذب بیشتر پروتئین و نشاسته خوراک دام می‌شود و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان و آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و ضمن پیشگیری از عارضه اسیدوز باعث افزایش تولید شیر، درصد چربی، پروتئین و لاکتوز شیر می‌شود.

لازم به ذکر است هشتمین کاروان ترویجی ارتقای بهره‌وری کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات و معاونت های بهبود تولیدات گیاهی و دامی و مدیریت های وابسته با حضور گروه‌های تخصصی در عرصه‌های تولیدی علوفه‌های کم آب‌بر (سورگوم) همزمان در هشت استان کشور با مشارکت شهرستانهای بم، ریگان، فهرج و نرماشیر امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۸ الی ۱۲ با شرکت در برنامه شبکه برکت ملی جهاد کشاورزی به آدرس:  www.iate.ir برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید