Iranian Agriculture News Agency

ضایعات محصولات کشاورزی پس از برداشت بالاست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به موضوع ضایعات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: میزان ضایعات ما براساس آمارهایی که اعلام می شود حدود 20 تا 25 درصد است؛ این ضایعات بیشتر در طول فرایند پس از برداشت تا عرضه به بازار پیش می آید؛ باید به دنبال این باشیم تا بتوانیم این فرایند را با مدیریت بهتری انجام بدهیم.

ضایعات محصولات کشاورزی پس از برداشت بالاست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور وضعیت جاده‌های دسترسی را یکی از مصادیق دخیل در هدر روی محصولات کشاورزی دانست و تصریح کرد: بعضا جاده‌های دسترسی چون مناسب نیست لذا حمل و نقل در آن به راحتی انجام نمی شود یا محصولی که به اصطلاح از درخت چیده می شود یا از زمین برداشت می شود در زمان لازم به بازار هدف نمی رسد؛ این می تواند در بالا رفتن ضایعات این بخش دخیل باشد.

این مقام مسئول به نحوی درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی به عنوان دیگر عوامل موثر در میزان از بین رفتن این تولیدات اشاره کرد و افزود: محصولات کشاورزی باید متناسب با ذائقه مصرف کننده و با کیفیت مطلوب درجه بندی و بسته بندی شوند تا خریدار از خرید خود  اطمینان خاطر یابد.

او در ادامه به تشریح یک ایراد دیگر پرداخت و اضافه کرد: در عرضه محصول از مزرعه تا میادین میوه و تربار استانداردهای لازم رعایت نمی شود؛ بعضا یک کامیون می آید از مزرعه بارگیری می کند، چندین ساعت در آفتاب می‌ ماند که این می تواند عاملی باشد برای پوسیدگی میوه و ضایعات را بالا ببرد.

وی از لزوم ترویج تولید محصولاتی که بازار پسندی بهتری دارند و از ماندگاری  بالاتری برخوردار هستند به منظور کاهش ضایعات نیز سخن گفت و بیان کرد: قطعا استفاده از فناوری های نوین نیز در کاهش ضایعات تولیدات بخش کشاورزی موثر است.

دهقان پور با اشاره به اینکه همکاران او در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بر روی استفاده از فناوری های نانو برای افزایش طول مدت نگهداری محصولات کشاورزی و باغی در حال تحقیق هستند، گفت: اگر این طرح نتیجه‌ی ملموسی داشته باشد می‌تواند یک تحول بزرگ در ماندگاری محصولات کشاورزی که غالبا فسادپذیر هستند ایجاد بکند.

به عقیده او؛ استفاده توامان از فناوری های نوین، سیستم های حمل و نقل بهتر و توجه به یک سری استانداردهای ضروری برای نگهداشت محصول در واحدهای عرضه مستقیم از جمله میادین تربار می‌تواند در کاهش ضایعات کمک کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید