Iranian Agriculture News Agency

"علایی مقدم" در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

کنترل فرآیند تولید محصولات کشاورزی سالم با منشاء گیاهی در بستر سامانه سماک

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: خلا وجود سامانه کنترل فرایند تولید محصولات کشاورزی سالم با منشاء گیاهی را در کشور داشتیم که در بستر سامانه سماک ایجاد شده است.

کنترل فرآیند تولید محصولات کشاورزی سالم با منشاء گیاهی در بستر سامانه سماک

شاهپور علایی مقدم مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با سامانه ارتقا سلامت مصرف گیاهی اظهار کرد: در راستای ارتقاء سلامت و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات، از حدود ۷ ماه قبل بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی، مکلف شده تا سلامت محصولات کشاورزی با منشا گیاهی را رصد و پایش کند.

وی ادامه داد: تعلیق محصولات کشاورزی صادراتی به روسیه، اوراسیا و برخی کشورهای دیگر باعث شد که یک جهش و تحول در بخش سلامت محصولات کشاورزی اتفاق بیفتد و بر اساس تصمیم مقام عالی وزارت سلامت محصولات کشاورزی به سازمان حفظ نباتات واگذار شد.

علایی مقدم تصریح کرد: با توجه به تغییری که در نظم نوین رصد، پایش و کنترل محصولات کشاورزی توسط سازمان های بین المللی از جمله کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات (ippc) اتفاق افتاد، کنترل و رصد محصولات بستر محور شده است و موضوع تغذیه گیاه و مقاومت آن در برابر بیماری ها و آفات حائز اهمیت است، در همین راستا خلا وجود سامانه کنترل فرایند تولید محصولات کشاورزی سالم با منشاء گیاهی را در کشور داشتیم که در بستر سامانه سماک ایجاد شده است.

وی افزود: تولید کنندگان ما باید در این سامانه ثبت نام کنند تا از ابتدای کشت با همراهی مدیر کنترل فنی تولید را آغاز کنند و صفر تا صد کار کاملاً بررسی شود، روش کار به این صورت است که تولید ثبت می شود، پرونده بسترهای تولید کاملاً یادداشت برداری می شود و در نهایت در زمان صادرات محصول نام صاحب کالا، مزرعه تولید و استانداردهای به کار رفته در تولید محصول بر روی آن درج می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در نهایت QR کد برای این محصولات صادر خواهد شد، برای صادرات به اوراسیا و همچنین روسیه حتماً باید با برگه آنالیز باشد که برگه آنالیز را آزمایشگاه های وزارت بهداشت و درمان صادر می کنند، بعد از صدور برگه آنالیز، برگه گواهی بهداشتی توسط قرنطینه های سازمان حفظ نباتات کشور صادر می شود و این الزام باعث شده که در حال حاضر ما هیچگونه توقفی در صادرات محصولات کشاورزی نداشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید