Iranian Agriculture News Agency

30 درصد نخلستانهای استان کرمان تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند

با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، روسای ادارات تابعه و تنی چند از مسئولین محلی از باغات خسارت دیده شهرستان نرماشیر که از عارضه خشکیدگی وعدم تلقیح دچار خسارت شده بودند، بازدید به عمل آمد.

30 درصد نخلستانهای استان کرمان تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: 30درصد از باغات استان شامل   7200 هکتار نخلستان تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند که پیش بینی تولید قبل از خسارت 170000 تن بوده است.

وی افزود: 11000 هکتار از نخلستانهای خرما زیر نظر بیمه محصولات کشاورزی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این بازدید خواستار پرداخت سریع خسارت به کشاورزان خسارت دیده و انجام تحقیقات جهت ایجاد راهکار مناسب برای کاهش خسارت شد.

وی تصریح کرد: عارضه خشکیدگی خوشه خرما اکنون به اصلی ترین مشکل نخلستان ها در شهرستانهای شرقی  تبدیل شده است.

وی گفت: با توجه به تغییرات  اقلیمی  و وزش بادهای گرم سوزان در این فصل و نزدیک شدن به فصل برداشت محصول خرما اقدامات لازم صورت گیرد که در غیر اینصورت خسارت عارضه خشکیدگی خوشه خرما افزایش می یابد.

خیراندیش اشاره کرد: تاکنون نقش هیچگونه بیمارگر یا عامل زنده ای در بروز این عارضه اثبات نشده است لیکن عوامل محیطی اقلیمی و مدیریتی در بروز و شدت عارضه خشکیدگی خوشه خرما موثر می باشد.

وی با تاکید بر لزوم بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان در خصوص این عارضه و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش خسارت ناشی از آن ادامه داد: این عارضه در زمان تبدیل خارک به رطب و با بروز افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت رخ می دهد .

 خیراندیش گفت: کاشت ارقام مناسب، تغذیه درخت و محلول پاشی برگ ها از جمله راههای مقابله با خشکیدگی خوشه خرما است.

وی با بیان اینکه خشکیدگی خوشه خرما در باغات ضعیف و باغاتی دارای درختان مسن هستند بیشتر رخ می دهد، افزود: با تغذیه مناسب و جایگزینی ارقام مسن با ارقام نیمه خشک می توان این عارضه را کنترل کرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ادامه  گفت: نصب کیسه های متقالی سفید رنگ قبل از خشکیدگی بر روی خوشه ها باعث کاهش خشکیدگی و آفت زدگی می گردد و میانه کاری با گیاهان  مانند یونجه، ذرت و مرکبات باعث تعدیل دما و حفظ رطوبت می گردد واحداث بادشکن از دیگر راهکارهای کاهش این عارضه می باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان باید توصیه های کارشناسان کشاورزی را جدی گرفته و رعایت کنند تا از بروز این عارضه و خسارات ناشی از آن حتی الامکان جلوگیری شود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید