Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت:

امسال بیش از ۱۷ هزار تُن هندوانه از مزارع پلدشت برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: امسال یش بینی‌ می شود از اراضی زیر کشت هندوانه در این شهرستان بیش از ۱۷ هزار تُن محصول برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

امسال بیش از ۱۷ هزار تُن هندوانه از مزارع پلدشت برداشت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در اذربایجان غربی، پرویز سلیم زاده اظهار کرد: در سال جاری حدود ۳۵۰ هکتار  از اراضی این شهرستان زیر کشت هندوانه رفته و میانگین عملکرد این زمین ها، ۵۰ تا ۵۵ تن در هر هکتار است.

وی با بیان اینکه برداشت هندوانه در این شهرستان از نیمه دوم تیر آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد، افزود: این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات جالیزی در سطح کشور به شمار می رود.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت با اشاره به اینکه تمامی مزارع زیر کشت این محصول در پلدشت به روش نوار تیپ آبیاری می‌شود، اضافه کرد: آبیاری در این شهرستان قبل از اجرای این طرح به صورت سنتی بود ولی در حال حاضر ۱۰۰ درصد از مزارع به صورت نوار تیپ بوده و بخشی از مزارع نیز به صورت نشایی کشت شده است.

سلیم زاده با بیان اینکه در روش آبیاری به روش تیپ حدود ۶۵ صد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود،  گفت: در زمان برداشت این محصول روزانه بیش از ۴۰ نفر در این اراضی مشغول به فعالیت هستند.

میزان اراضی کشاورزی شهرستان پلدشت ۴۸ هزار هکتار است که در حال حاضر ۲۴ هزار هکتار آن آبی است و ۱۹ هزار هکتار دیگر نیز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌شود، در این‌ صورت تنها حدود پنج هزار هکتار از اراضی دیم باقی مانده تا مجهز به روش های نوین آبیاری شود.

لازم به ذکر است که در دو دهه قبل ، سطح زیر کشت هندوانه در شهرستان پلدشت دو هزار هکتار بود که در راستای توسعه کشت محصولات کم آب برو استراتژیک مانند گندم و دانه های روغنیاعم از کلزا و کنجد، این میزان سطح زیر کشت به ۳۵۰ هکتار در حال حاضر کاهش یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید