Iranian Agriculture News Agency

خسارت 7 هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت:سیل بیش از 7 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و عشایر چهارمحال و بختیاری خسارت زد

خسارت 7 هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مجموع خسارت‌های سیل در بخش کشاورزی ۳۴۰ میلیارد تومان و در بخش عشایری ۳۷۵ میلیارد تومان است.

حسین برزگر در جلسه ستاد بحران چهارمحال و بختیاری گفت: از آنجایی که در فصل برداشت محصولات زراعی هستیم و در سیل اخیر حرکت آب‌های روان در استان شدت بیشتری گرفت خسارت‌های بسیاری را به بخش کشاورزی و عشایری وارد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: خسارت در شهرستان کوهرنگ بیشتر در منطقه بازفت و بیرگان بود، در شهرستان لردگان بیشتر در پشتکوه میلاس و شیلات‌ها، در شهرستان‌ شهرکرد نیز در مرغملک، سودجان و اوج بغاز، در شهرستان بن بیشتر در بارده، شیخ‌شبان و حیدری، در شهرستان اردل بیشتر در سرخون، لندی، مناطق عشایری دیناران، رستم‌آباد و آلیکوه، در شهرستان بروجن نیز تعدادی از شیلات‌های شمس‌آباد و اراضی امام قیس دچار آسیب شدند و در شهرستان‌های فارسان، سامان و خانمیرزا شدت خسارت کمتر بوده است.

۸۵ تیم ارزیابی از دامپزشکی، امور عشایر و جهاد در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند

وی ادامه داد: نزدیک ۸۵ تیم ارزیابی از دامپزشکی، امور عشایر و جهاد در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند.

برزگر بیان کرد: مکان و نوع خسارت‌های این سیل با خسارت‌های سال ۹۸ متفاوت بود و محل‌هایی که در سال ۹۸ دچار آسیب شدند امسال خسارت نداشتند.

وی ادامه داد: تنها در چند شیلات که محل استقرار شیلات مشکل داشت و محل‌هایی که حرکت روان‌آب‌ها زیاد شد آسیب‌ها تکرار شد وگرنه با پیش‌بینی‌های انجام گرفته از تکرار بسیاری آسیب‌ها جلوگیری شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: ۲۵ هزار خانوار عشایری و ۱۲۴ هزار نفر جمعیت عشایر استان است که ۳۸ هزار هکتار از مراتع، بیش از یک هزار هکتار از زراعت، ۱۵۰ هزار هکتار باغ و بیش از ۴ هزار دام سبک، بیش از هزار کیلومتر راه و ایل‌راه‌های عشایری، ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه گوسفند عشایری و مقداری از کانال‌ها آسیب دیده است.

وی افزود: همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن محصولات شیلات، یک هزار و ۱۳ هکتار از اراضی، یک هزار و ۵۰ هکتار از باغات و ۷۵۰ رأس دام سبک روستایی آسیب دیده است.

برزگر ادامه داد: بیشترین خسارت‌ها در زیرساخت‌های عمومی بخش کشاورزی شامل کانال‌ها، جاده بین مزارع، قنوات، سردهنه‌ها و سربندها، پمپاژها و سرریز ۱۸ سد خاکی است که مجموع خسارت‌ها در بخش کشاورزی ۳۴۰ میلیارد تومان و در بخش عشایری ۳۷۵ میلیارد تومان است.

وی در پایان گفت: از آنجایی که در فصل آبیاری مزارع و باغات هستیم نیاز ضروری به بیل مکانیکی برای تمیز کردن کانال‌ها است که در حال حاضر ۱۲ بیل در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید