Iranian Agriculture News Agency

8224 هکتار باغات استان سمنان زیر کشت زردآلو است

تولید ۶۷ تن زردآلو در استان سمنان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: هشت هزار و 224 هکتار از باغات این استان زیر کشت زردآلو است.

8224 هکتار باغات استان سمنان زیر کشت زردآلو است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار کرد: از این میزان یک هزار و 409 هکتار نهال و 6 هزار و 817 هکتار نیز بارور است.

وی از سمنان به‌عنوان قطب تولید زردآلوی کشور نام برد و افزود: این استان دومین تولیدکننده زردآلو در کشور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کشاورزان این استان بالاترین میزان عملکرد در واحد سطح را در کشور دارند خاطرنشان کرد: رکورد ۹۰ تن در هکتار برای زردآلوی استان ثبت‌شده است.

قرائیان گفت: امسال ۶۷ هزار تن زردآلو در استان برداشت شد.

وی با اشاره به زمان برداشت محصول زردآلو در استان سمنان گفت: برداشت زردآلو به صورت نوبرانه از مناطق گرمسیر استان از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و تا اوایل مردادماه در مناطق سردسیر ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه عمده زردآلوی استان در شاهرود و بسطام است تصریح کرد: ۱۶ درصد زردآلوی کشور در استان سمنان تولید می‌شود.

قرائیان تصریح کرد: عمده مصرف زردآلوی استان سمنان به خاطر کیفیت بالا برای تازه خوری است (حدود ۹۵) درصد تازه خوری و مابقی برای فرآوری است.

وی با اشاره به وجود ارقام بی‌نظیر و متنوع زردآلو در استان سمنان که خاستگاه برخی از این ارقام منطقه بسطام است گفت: رقم صادراتی مانند رجبعلی و همچنین ارقام قوامی،خیبه‌ای و جهانگیری در استان سمنان کشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: این ارقام بی‌نظیر در ۱۸ نهالستان دارای مجوز استان تولید و در حال تکثیر است و سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال پیوندی تولید و به داخل و خارج استان عرضه می‌شود.

قرائیان گفت: ایجاد باغ مادری زردآلو و گلخانه حفاظت‌شده «اسکرین هوس» با هدف تولید نهال گواهی شده از برنامه‌هایی که عملیاتی شده است که زمینه تولید ۱۸ رقم زردآلو عاری از ویروس را در استان سمنان فراهم کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید