Iranian Agriculture News Agency

۶۴ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان بوشهر راه‌اندازی شد

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان بوشهر از راه‌اندازی ۶۴ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان خبر داد و گفت: این صندوق‌ها با تأمین منابع مالی زنان، زمینه اشتغال و کارآفرینی آنان را فراهم کرده‌اند.

۶۴ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان بوشهر راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی بر اساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های مناطق یکی از اولویت دولت‌مردان است که در این راستا توانمندی‌های مناطق شناسایی و طرح‌های اشتغال‌زایی آنها تدوین شده است.

استان بوشهر در سواحل خلیج‌فارس از ظرفیت‌های مهمی در عرصه تولید و سرمایه‌گذاری برخوردار است که استاندار بوشهر در حمایت از کارآفرینان امسال 2 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات مصوب کرده است.

ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی، اشتغال خرد و روستایی

احمد محمدی‌زاده با اشاره به اینکه امسال تحول شگرف در عرصه اشتغال‌زایی در استان ایجاد می‌شود اظهار داشت: نرخ بیکاری در استان بوشهر کمتر از 7.5 درصد اعلام شده که با اجرا طرح‌های تدوین شده زمینه رفع بیکاری در استان فراهم می‌شود.

وی هدف‌گذاری اشتغال در سال جاری 30 هزار فرصت شغلی دانست و بیان کرد: سهم دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال اعلام شده و با طراحی انجام شده با مهارت‌آموزی جوانان متقاضی اشتغال، در عرصه اشتغال 30 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

استاندار بوشهر اعتبارات و تسهیلات اشتغال‌زایی در حوزه مشاغل خانگی، اشتغال خرد و روستایی را یکی از ظرفیت‌های مهم در کارآفرینی دانست و خاطر نشان کرد: امسال حداقل 10 هزار فرصت شغلی در این حوزه ایجاد می‌شود که نیاز به مهارت‌آموزی است.

ابلاغ 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر هم ابلاغ 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی را مورد اشاره قرار داد با بیان اینکه این میزان تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: این تسهیلات بانکی بر اساس مزیت نسبی مناطق بین شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر توزیع می‌شود.

علی باستین به اعتبارات اشتغال‌زایی در حوزه مشاغل خانگی و اشتغال پایدار روستایی پرداخت و بیان کرد: در این راستا 100 میلیارد تومان به استان بوشهر ابلاغ شده است.

راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری

صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری، تشکل‌های محلی زنان روستایی و عشایری هستند که با زمینه سازی‌های لازم از سوی دفتر زنان روستایی در سطح روستاها ایجاد می‌شوند و دسترسی به منابع مالی و استفاده آسان و سریع زنان روستایی و عشایری از تسهیلات کم‌بهره به برای فعالیت‌های کشاورزی را امکان‌پذیر می‌سازد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر از راه‌اندازی 64 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان خبر داد و گفت: به‌زودی 5 صندوق دیگر تشکیل و راه‌اندازی می‌شود.

شهریار مرشدی ادامه داد: با حمایت مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر 5 صندوق جدید اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری در شهرستان‌های دشتستان، عسلویه و دیلم تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه این صندوق‌ها از سال 1379 توسط مدیریت هماهنگی ترویج در سطح استان ایجاد شد تصریح کرد: تاکنون 64 صندوق فعال در سطح استان موجود است که 5 صندوق جدید نیز در سال جاری تأسیس و آمار کل صندوق‌ها به 69 صندوق می‌رسد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در این صندوق‌ها وام‌های اعطا شده برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی و با اولویت طرح‌های گروهی پرداخت می‌شود.

توسعه فعالیت‌های اقتصادی بیش از هر چیز نیاز به سرمایه دارد

بسیاری از صاحب‌نظران امر توسعه بر این باورند که افراد فقیر تنها به این سبب دارای مشکل مالی هستند که فاقد سرمایه اولیه هر چند کوچک برای تحرک بخشی و توسعه فعالیت‌های خود هستند و این امر در مورد زنان روستایی اهمیت بیشتری دارد.

آنها به سبب فقدان اسناد رسمی مالکیت، نداشتن سهم آورده و ضامن معتبر امکان استفاده از منابع مالی رسمی و قانونی را ندارند و به طور معمول در بیشتر ‌کشورهای در حال توسعه برای تأمین سرمایه اولیه به منابع غیررسمی متکی هستند از این رو تسریع و تسهیل دستیابی آنها به وام و اعتبار یکی از اولویت‌های این کشورها محسوب می‌شود.

تسهیل و تسریع دسترسی زنان روستایی به منابع مالی و اعتباری

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر اهداف تشکیل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری را تسهیل و تسریع دسترسی زنان روستایی به منابع مالی و اعتباری برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، ترویج فرهنگ پس‌انداز، توسعه کسب و کا‌رهای کوچک گسترش مشاغل خانگی افزایش ضریب امنیت غذایی خانوار روستایی افزایش سطح تعامل زنان روستایی و عشایری و گسترش سرمایه اجتماعی دانست.

شهریاری از کارهای مهم این صندوق را تولید محصول سالم و تغذیه سالم، پرورش فرآورده‌های زنبور عسل، پرورش بز عدنی، بلدرچین، ایجاد باغچه سلامت بازارچه محلی، استانی و ملی برگزاری دوره آموزشی و ترویجی دانست و بیان کرد: اکنون بیش از 2 هزار و 600 نفر عضو صندوق‌ها هستند.

وی اضافه کرد: هر ساله بیش از 100 دوره آموزشی ترویجی برای توانمندسازی اعضای صندوق‌ها توسط مدیریت هماهنگی ترویج در سطح استان اجرا می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید