Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

برداشت 30 هزار تن گندم از مزارع شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از برداشت 30 هزار تن گندم از مزارع این شهرستان خبر داد.

برداشت 30 هزار تن گندم از مزارع شهرستان مرند

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: با توجه به سطح زیر کشت غلات و کلزا در سال زراعی جاری، وضعیت رشدی این محصولات و اهمیت برنامه‌ریزی و همکاری کامل به منظور افزایش کمیت و کیفیت برداشت آنها دو مرکز خرید شامل کارخانه آرد میلاد و شرکت تعاونی النجق برای خرید گندم و یک مرکز خرید کلزا در شرکت تعاونی میشو واقع در روستای بهرام شهرستان مرند در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از اواخر خردادماه برداشت محصول کلزا و جو به دنبال آن برداشت گندم نیز در شهرستان مرند آغاز شده است و امر برداشت تا نیمه دوم شهریور در این شهرستان تداوم می‌یابد.

صیادی سطح زیر کشت گندم در شهرستان مرند را 14 هزار و 750 هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار 2 هزار و 285 هکتار گندم آبی محض، 6 هزار و 965 هکتار نیمه آبی و 5 هزار و 500 هکتار گندم دیم است.

وی اضافه کرد: متوسط عملکرد شهرستان مرند در گندم آبی محض 4 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار، در نیمه آبی 2 هزار و 500 کیلوگرم و در دیم 500 کیلوگرم است و پیش‌بینی می شود با توجه به شرایط آب‌وهوایی و با در نظر گرفتن خسارت خشک‌سالی مزارع دیم در شهرستان، 30 هزار تن تولید گندم داشته باشیم که از این میزان با کسر خودمصرفی کشاورزان، تهیه بذور سال آتی و سایر مصارف حدود 12 هزار تن خرید مازاد بر نیاز داشته باشیم.

صیادی یادآور شد: سال گذشته 5 هزار و 485 تن گندم از طریق شرکت تعاونی روستایی و آرد میلاد خریداری شده بود.

وی گفت: نیاز است کشاورزان قبل از برداشت گندم از سطح مزارع با مراجعه به مرکز و دفاتر جهادکشاورزی در دهستان‌ها، اطلاعات محصول خود را در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی ثبت تا در هنگام تحویل محصول با مشکل مواجه نشوند.

صیادی تأکید کرد: ثبت اطلاعات کشاورزان شامل محل تولید، سطح زیر کشت، برآورد تولید و اطلاعات هویتی کشاورزان در سامانه در زمان تحویل محصول ضروری است.

وی افزود: بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، با توجه به اطلاعات رسیده در خصوص خرید گندم و آرد توسط دلالان و مختل‌کنندگان بازار، مقرر شده است خرید تضمینی سال آینده و همچنین سیاست‌های تشویقی، شامل کشاورزانی شود که امسال به دولت گندم فروخته اند و انتظار می‌رود کشاورزان و تولیدکنندگان گندم نسبت به تحویل گندم تولیدی خود به مراکز خرید دولتی اهتمام بیشتری ورزند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید