Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی سیروان:

طرح تخصیص آب به روستاهای حاشیه رودخانه سیمره آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی سیروان گفت: طرح ساعت بندی تخصیص آب روستاهای حاشیه رودخانه سیمره در بالادست و پایین دست از امروز آغاز شده است.

طرح تخصیص آب به روستاهای حاشیه رودخانه سیمره آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، نورالدین فتاح زاده افزود: باتوجه به خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در دهستان عرب رودبار، از امروز طرح تخصیص آب برای آبیاری شالیزارها و اراضی زراعی روستاهای بالادست و پایین دست رودخانه سیمره اجرا شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح با رعایت حقابه، روستاهای مشروب از رودخانه سیمره به بالادست و پایین دست تقسیم بندی شده اند و روستاهای هر قسمت ۲۴ ساعت یکبار حق استفاده از آب رودخانه را دارند و نظارت بر میزان آب مصرفی و ساعات تعیین شده به طور جدی انجام می گیرد.

فتاح زاده یادآور شد: با اجرای این طرح و تقسیم بندی آب، به تدریج آب از مناطق بالادست به نقاط پایین دست نیز سرازیر و از قفل شدن روان آب سیمره در مناطق بالادست و خشک شدن پایین دست جلوگیری می شود.

وی گفت: علاوه بر خشکسالی و کاهش محسوس بارش نزولات جوی، مکیدن آب توسط دستگاه پمپاژ آب در خشکیدن رودخانه سیمره تاثیر به سزایی داشته و در این راستا برق ایستگاه پمپاژ آب عرب رودبار قطع شده است.

فتاح زاده اضافه کرد: هرچند کارشناسان شرکت آب منطقه ای از زمستان سال گذشته تاکنون به کرات نسبت به خشکیدن و کاهش آورد رودخانه سیمره به روستاهای جوار این روان آب و عدم کشت برنج هشدار داده بودند، اما بی توجهی روستاییان نسبت به این هشدارها باعث خشک شدن کامل سیمره در منطقه عرب رودبار و روستاهای طرف کوهدشت لرستان در آن سوی رودخانه شده است.

وی تاکید کرد: هرچند کشت های جایگزین با نیاز آبی پایین به کشاورزان پیشنهاد شده است اما به علت صرفه اقتصادی برنج، مردم ۲ طرف رودخانه سیمره در سیروان و کوهدشت اقدام به کشت برنج به عنوان یک محصول با نیاز آبی بالا کرده اند و رودخانه توان تامین آب شالیزارها را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی سیروان ادامه داد: میزان کشت برنج در این شهرستان باتوجه به هشدارها نسبت به کم آبی و ترویج تغییر الگوی کشت در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید