Iranian Agriculture News Agency

نشست تخصصی سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی برگزار شد

نشست تخصصی سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی صبح امروز 10 مردادماه در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

نشست تخصصی سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا، نشست تخصصی سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی صبح امروز 10 مردادماه با حضور جانعلی بهزاد نسب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی، اسکندر زند مشاور وزیر و محمد تقی امانپور مدیرعامل کانون جهادگران در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

جانعلی بهزاد نسب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی در این نشست، ضمن تسلیت ایام محرم و تسلیت به بازماندگان حادثه دلخراش سیل اخیر، اظهار کرد: عرض تسلیت بابت سیل اخیر، رافع کوتاهی ما در مسائل محیط زیستی نخواهد بود و امیدواریم در آینده با تدابیر ویژه بخصوص در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری شاهد کاهش این حوادث در کشور باشیم.

وی با اشاره به شعار سال 1401، افزود: دانش بنیان، تولید و اشتغال آفرین، سه کلید واژه مهم در توسعه پایدار کشور است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال راجع به آن‌ها اشارات دقیقی فرمودند لذا طبق فرمایشات ایشان نباید به شعار دادن اکتفا کرد و اجرای این مهم در عمل موجب تقویت اقتدار کشور خواهد شد.

بهزاد نسب ضمن بیان اهمیت موضوعات حوزه دانش بنیان و امنیت غذایی این موضات را مورد توجه راس نظام یعنی مقام معظم رهبری و سایر نهادهای تصمیم گیری و اجرایی از جمله دولت، مجلس و وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: کار عملی و اجرایی در این حوزه با روحیه اداری محقق نخواهد شد و نیازمند روحیه جهادی است؛ روحیه جهادی یعنی تلاش و کوشش بدون توقف و رکود در انجام کار با تکیه بر علم و دانش که لازمه آن اتکا به دانش مدرن، ابتکار و نوآوری است.

وی تصریح کرد: صندوق حمایت از توسعه کشاورزی صرفا یک نهاد واسطه مالی نیست بلکه با تجهیز منابعی که با مشارکت مردم و دولت تامین می‌شود و اختصاص بهینه آن‌ها به حوزه‌های معین منجر به توسعه کشاورزی فراگیر و دانش بنیان خواهد شد.

اسکندر زند مشاور وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم ضمن ارائه تعاریف و ارکان امنیت غذایی اظهار کرد: امنیت غذایی دارای 4 بعد از جمله فراهمی، دسترسی، مصرف و سلامت و ثبات و پایداری است.

وی کشاورزی ایران را در حال حاضر منبع بنیان دانست و عنوان کرد: برای حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان نیازمند بررسی کلان هستیم و سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی این امکان را به ما می‌دهد.

زند در ادامه به بیان چالش‌ها، راهکارها، برنامه‌های اجرایی و جزئیات سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی پرداخت.

همچنین محمد تقی امانپور مدیرعامل کانون جهادگران در این نشست تخصصی سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی، گفت: فرآیند تولید علم و فناوری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با فاجعه بزرگی مواجه است و آن کمبود درآمد پایدار و مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان است. در حقیقت آغاز اثر بخشی از زمانی اتفاق می‌افتد که تولید به بازار عرضه می‌شود ولی ما در این مرحله شرکت‌های داش بنیان را در بازار آشفته کسب و کار رها می‌کنیم که منجر به نابودی یا شکار آ‌ن‌ها می‌شود؛ این امر از عدم احساس مسئولیت ما به این شرکت‌ها نشئت می‌گیرد.

وی خلق موازی فناوری و عدم بهره‌وری مناسب را از دیگر مشکلات دانش بنیان عنوان کرد و تصریح کرد: نگاه خرد ما باید به نگاه راهبردی کلان تغییر شکل بدهد و شرکت‌های داش بیان برای حل مسئله فرخوان شوند.

امانپور افزود: هدف از این جلسه بیان این نکته است که امکان برقراری امنیت غذایی با خلق فناوری‌های راهبردی مسائل مدیریتی وجود دارد برای اینکه از ظرفیت های موجود برای حل مسئله کمک بگیریم.

وی ادامه داد: احیای جهاد سازندگی در عمل محقق خواهد شد و نیازمند رویکرد مدیریت جهادی در حل مسئله و به تبع آن اصلاح توسط حکومت خواهد شد.

مدیرعامل کانون جهادگران در ادامه توضیحاتی راجع به فرهنگ مدیریت جهادی، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، امنیت غذایی، علم و فناوری، ظرفیت‌های سرزمینی، ظرفیت‌های مشارکت مردمی ، رویکرد مدیریت جهادی، فناوری مهندسی مالی و نکاتی از برنام‌های سند امنیت غذایی ارائه کرد. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید