Iranian Agriculture News Agency

با حضور فرمانداران استان فارس؛

نشست مشترک ستاد بحران بخش کشاورزی فارس تشکیل شد

نشست مشترک ستاد بحران بخش کشاورزی استان فارس و کمیته بحران شهرستان های این استان به منظور بررسی وضعیت خسارت های بارش های اخیر و همفکری در خصوص مجموعه اقدامات لازم برای انجام حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی، تشکیل شد.

نشست مشترک ستاد بحران بخش کشاورزی فارس تشکیل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان در این نشست مشترک با تاکید بر اینکه نتایج حاصل از این جلسه به وزارت جهاد کشاورزی منعکس خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم درکمکی که خواهد شد، استان فارس به صورت یک استان خاص مورد توجه و عنایت قرار بگیرد.

مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه بیشتر از 10 درصد تولیدات کشاورزی کشور اعم از تولیدات باغی، زراعی، دام، طیور و آبزیان و شیلات متعلق به استان فارس است و مقام دوم تولیدات کشاورزی کشور را داریم، افزود: استان فارس نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد،  به همین دلیل آسیبی هم که به کشاورزان و تولیدکنندگان عزیزمان در این بخش وارد می شود باید به نحوی مورد حمایت و جبران باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همکاران خوبم در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مثل گذشته در زمان بروز بحران ها در عرصه حضور داشته اند، تصریح کرد: خسارت ها در حوزه ‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، امور فنی و زیربنایی و عشایر و نهایتا در حوزه‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری احصا و برآورد های اولیه انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه تا یکشنبه نهم مرداد ماه میزان خسارت های وارده به بیش از 2800 میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: این گزارش ها به وزارت جهاد کشاورزی و از طریق استانداری به وزارت کشور ارسال شده  و استاندار محترم در این خصوص با وزیر کشور رایزنی نموده است.

دهقان پور به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی برای تعدادی از روئسای سازمان های جهاد کشاورزی استان های درگیر سیل به عنوان نماینده تام الاختیار نیز اشاره و ابراز کرد: حوزه اختیارات محوله در زمینه  خرید تضمینی محصولات کشاورزی، حمایت از دام و طیور و تامین نهاده های آن و مجموعه اقداماتی که برای حمایت از سیل زدگان به شمار می آید، است.

ستاد بحران فارس 2

بیشترین میزان خسارت سیل در شهرستان استهبان است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیشترین خسارت های ناشی از سیل اخیر در شهرستان استهبان است به دلیل خسارتی که برای ترشیدگی و ریزش میوه در انجیرستان های دیم اتفاق افتاده و کمترین میزان هم در شهرستان لار است.

جعفر صبوری پور تصریح کرد: بر اساس گزارش سامانه هواشناسی تا ساعت  7:30 نهم مرداد ماه شهرستان ممسنی بیشترین بارش را با 111 میلی متر و شهرستان لامرد با کمتر از یک میلی متر کمترین بارندگی را داشت.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارت به تفکیک حوزه های خسارت دیده و 32 شهرستان درگیر سیل مشخص شده است و فرمانداران نیز میزان خسارت ها را تائید کرده اند یا در حال تائید هستند، افزود: تا کنون بخش زراعت حجم خسارت بالغ بر 733 میلیارد تومان و بخش باغبانی خسارت 1406 میلیارد تومانی متحمل شده است.

او با بیان اینکه در حوزه‌ تولیدات دامی 41 میلیارد تومان،  در حوزه‌ فنی و زیربنایی بیش از 471 میلیارد تومان، مرتع دو میلیارد و 800 میلیون تومان و پروژه های آبخیزداری 18 میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت برآورد شده است، افزود: برای ایل راه های عشایری نیز  13 میلیارد و 800 میلیون تومان خسارت ارزیابی می شود.

به گفته وی؛ میزان خسارت های اعلام شده بر اساس گزارش هایی است که تا کنون دریافت و جمع بندی شده است.

صبوری پور با اشاره به اینکه پیش از بروز بحران یک سری اقدامات پیش آگاهی و اطلاع رسانی برای پیشگیری یا کاهش خسارت های سیل در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار داشته است، ابراز کرد: تاکید بر آمادگی نیروهای سازمان و لغو مرخصی و ماموریت‌ها، اطلاع رسانی به شکل مصاحبه‌های تلویزیونی و رادیویی و ارسال پیامک‌ها و توصیه‌های فنی و ترویجی از جمله اقدامات بود.

او با بیان اینکه برخی اقدامات محلی اضطراری به کمک ستادهای بحران شهرستانی و فرمانداران باید پیگیری کنیم، اظهار کرد: بعضی از مزارع و باغ ها درگیر آب گرفتگی هستند که اینها باید تخلیه شوند؛ با پیگیری های محلی قابل انجام است تا در واقع خسارت را کمتر کرد. انتظار داریم در کمیته‌های بحران شهرستان‌ها با مدیریت و فرماندهی فرمانداران محترم اتفاق بیفتد.

وی به اهمیت لایروبی کانال های آبرسانی عمومی و اصلاح سیستم‌های آبیاری به دلیل ضرورت تامین آب بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در اولین فرصت کانال های آبرسانی لایروبی و سیستم‌های آبیاری ترمیم شوند تا مشکل آب برای مزارع و باغات وجود نداشته باشد،  بعضا قنواتی هستند که باکمترین اعتبار می‌شود به شکل اضطراری مشکلات آن را رفع کرد، این‌ها در واقع در سطح محلی می‌شود پیگیری و حل کرد.

تمدید تسهیلات خسارت دیده گان سیل منوط به مصوبه مجلس

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس گفت: تمدید تسهیلات خسارت دیده گان سیل اخیر با توجه به اینکه بار مالی دارد باید پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ دولت محترم صورت بگیرد.

محمد حسن رزاق منش با اشاره به اینکه اعتبارات  "بند خ" در سه سال اخیر در جریان است و با توجه به اینکه استان فارس، استان پهناور کشاورزی است و بالاترین حجم جذب این اعتبارات را دارد، افزود: تا این لحظه برای بالغ بر 59 هزار و 798 فقره انجام شده اما هنوز  ۲۲ هزار نفر استان فارسی هستند که مشمول  یارانه "بند خ"  می شوند.

او با بیان اینکه مشمولین یارانه "بند خ" در صورت مراجعه به بانک می توانند تسهیلات گذشته خود را تمدید کنند، تصریح کرد: از فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها  خواهش می کنم با شعب ما همکاری نزدیک داشته باشند و افراد مذکور را به بانک راهنمایی کنند.

وی با تاکید براینکه در صورت تحقق برنامه مذکور هم معوقات بانکی تعیین تکلیف می شود و هم یارانه "بند خ" جذب  شود، تشریح کرد: با این اقدام می توانیم از اعتبارات سر جمع کشوری استفاده بیشتری داشته باشیم.

رزاق منش به موضوع پرداخت بهای گندم کشاورزان استان فارس نیز گریزی زد و بیان کرد: تا کنون47 هزار میلیارد ریال برای بهای گندم پرداخت شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید