Iranian Agriculture News Agency

فرقانی خبر داد:

تولید بیش از ۱۷۵ هزار تن محصولات زراعی در شهرستان تبریز

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تبریز از تولید ۱۷۵ هزار و ۷۹۲ تن محصولات زراعی در شهرستان تبریز خبر داد.

تولید بیش از ۱۷۵  هزار تن محصولات زراعی در شهرستان تبریز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  ابراهیم فرقانی در حاشیه بازدید از طرح‌های زراعی و باغبانی شهرستان تبریز در خصوص وضعیت اراضی زیر کشت تبریز، اظهار کرد: 3 هزار و 600 هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی در تبریز وجود دارد که ۲۲ هزار هکتار اراضی دیم و ۲۲ هزار هکتار نیز اراضی آبی را شامل می‌شود.

وی افزود: 8 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت گندم آبی، 4 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم، نزدیک 2 هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا و 2 هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی در شهرستان تبریز است.

وی در ادامه با اشاره به تولید محصولات باغی در شهرستان تبریز تصریح کرد: بیش از ۳۳ هزار تن محصول باغی در شهرستان تبریز تولید می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی تبریز تأکید کرد: با تغییر الگوی کشت در اراضی زراعی حوضه دریاچه ارومیه؛ کشت محصولات آب بر نیز در عرصه کشاورزی کاهش یافته است.

فرقانی بیان کرد: سال جاری کشت گیاهان دارویی در شهرستان تبریز بیش از ۱۳ هکتار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری ۳۳ گونه گیاه دارویی از جمله زعفران، گل محمدی، ریحان، فلفل و آویشن در مساحت ۵۱۴ هکتار در شهرستان تبریز کشت شده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار شاهد کشت موسیر نیز در مساحت یک هکتاری بودیم، افزود: توسعه این ۱۳ هکتار کشت با اختصاص نشاء و بذر رایگان به بهره‌برداران صورت پذیرفته است.

فرقانی در خصوص چالش‌های موجود در تولید گیاهان دارویی شهرستان تبریز نیز گفت: عدم تولید نشاء و بذر اغلب گیاهان دارویی یکی از مشکلات اساسی بخش گیاهان دارویی شهرستان است که بهره‌برداران و کارشناسان را با مشکلات عدیده‌ای از جمله از بین رفتن گیرایی نشاهای حمل شده به علت حمل در شرایط نامناسب و عدم سازگاری رقم‌های حمل شده با آب‌وهوای شهرستان مواجه کرده است

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد افزایش سطح دو و نیم هکتاری گلخانه‌ها در شهرستان تبریز بوده‌ایم، اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای به‌ویژه در شهرستان‌هایی همچون تبریز که به دلیل واقع‌شدن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت در آن ضرورتی حیاتی دارد، بهترین راهکار صرفه‌جویی در مصرف آب محسوب می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تبریز با اشاره به اینکه شرایط مناسب برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان تبریز فراهم است و افزایش سطح گلخانه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است ادامه داد: گلخانه‌ها یکی از مهم‌ترین مصادیق الگوی اقتصاد مقاومتی و الگوی اقتصاد بدون نفت هستند و می‌توان با سرمایه‌گذاری در این زمینه بخش مهمی از اشتغال را محقق کرد.

فرقانی در خاتمه سخنان خود از تولید سالیانه ۱۲۱ هزار و ۵۵۷ شاخه گل از گلخانه‌های موجود در شهرستان تبریز خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین سالانه پنج هزار و ۷۷۸ تن محصولات مختلف گلخانه‌ای در شهرستان تبریز تولید و به بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید