Iranian Agriculture News Agency

کشت برنج در استان اصفهان به یک پنجم رسیده است

میزان سطح کشت برنج در این استان در یک دهه اخیر به دلیل کمبود شدید منابع آبی و توصیه‌های ترویجی کشاورزی به یک پنجم گذشته رسیده است.

کشت برنج در استان اصفهان به یک پنجم رسیده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، پیمان فیروز نیا افزود: در سال‌های گذشته که منابع آبی منطقه وضعیت بهتری داشت حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت برنج می‌رفت اما این رقم اکنون به حدود چهار هزار هکتار می‌رسد. 

وی دلیل کاهش سطح زیر کشت فعلی را افت منابع آبی و توصیه‌های ترویجی کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اینکه کشت و برداشت برنج سود زیادی پیداکرده است برخی کشاورزان را ترغیب کرده که در زمین‌های کشاورزی حتی نه‌چندان بزرگ به کشت آن بپردازند. 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: برخی از اراضی کشاورزی نیز ازلحاظ ارتفاع پایین‌تر از سطوح دیگر است و ازآنجاکه کشت برنج مستلزم اجرای روش غرقابی است بنابراین به‌غیراز آن نمی‌توان محصول دیگری را کشت کرد. 

فیروز نیا افزود: از هر هکتار در استان اصفهان ۶ تن شَلتوک به دست می‌آید و سپس درصورتی‌که از هر هکتار چهار تُن برنج برداشت شود میزان کل برداشت از مزارع استان بالغ‌بر ۱۶ هزار تن است. 

وی با اشاره به اینکه کشت برنج برخلاف دیگر محصولات کشاورزی در ابعاد کوچک از مزارع نیز مقرون به‌صرفه است، تصریح کرد: برخی از کشاورزان کشت این ماده غذایی را در سطح محدودتر برای مثال در مساحت یک یا ۲ جریب (هزار مترمربع) از اراضی و به‌عنوان مصرف شخصی تولید می‌کنند. 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بر اساس مصوبه دولت به‌جز استان‌های گیلان و مازندران، کشت این محصول در سایر مناطق ممنوع است، بر همین مبنا ما نیز هیچ‌گونه خدماتی مانند کود، بذر، تسهیلات بانکی و سایر نهاده‌ها به برنج‌کاران ارائه نمی‌کنیم. 

فیروز نیا خاطرنشان کرد: بااین‌حال ابزار قانونی برای اینکه بتوان فعالیت آنان را متوقف کرد وجود ندارد، البته افرادی که برای این منظور از آب چاه استفاده می‌کنند به شرکت آب منطقه‌ای معرفی می‌شوند تا تعرفه‌هایشان تغییر کند. 

مصرف آب درکشت برنج تفاوت زیادی با برخی محصولات دیگر ندارد

وی درباره میزان آب مصرفی در تولید این محصول تصریح کرد: برای کشت برنج در هر هکتار حدود ۱۴ تا ۲۰ هزار مترمکعب آب استفاده می‌شود، البته این‌گونه نباید متصور شد که تفاوت مصرف آب در تولید برنج با سایر محصولات بسیار بالاست، برای مثال در استحصال برخی تولیدات بهاره(مانند صیفی‌جات) برای هر هکتار ۱۲ هزار مترمکعب آب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: زمان دوره رشد برنج در زمین اصلی حدود سه ماه هست و در ماه نخست کشت به دلیل اینکه گیاه هنوز رشد نکرده، مقدار تبخیر آب در زمین‌های کشاورزی بالاست اما رفته‌رفته مقدار تبخیر کمتر می‌شود. 

فیروز نیا  افزود: با توجه به شرایط خشک‌سالی و کمبود شدید منابع آبی، بازهم به کشاورزان توصیه می‌کنیم که از کشت این محصول اجتناب و سایر محصولات را جایگزین کنند.

 استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به دلیل کمبود منابع آبی حدود ۲۰۰ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی است. 

مجموع اراضی باغی استان اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای آن در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید