Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد خبر داد:

آغاز همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در طرح جهش تولید در شیلات

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با وزارت جهاد کشاورزی در طرح جهش تولید در شیلات خبر داد.

آغاز همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در طرح جهش تولید در شیلات

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه برگزاری همایش آغازین سال زراعی 1401-1402 طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر، گفت: شروع سال سوم جهش تولید در دیمزارهای کشور در حال برگزاری است و این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از 2 سال پیش آغاز شده و اجرای آن در  اولین سال خوب و امیدبخش بوده است.

وی با بیان اینکه این طرح مورد تایید مقام معظم رهبری  قرار گرفته و بر اجرای آن تاکید شده است، افزود: در سال جاری اجرای طرح دیمزارها در سال دوم توانست در 2.6 میلیون هکتار  از اراضی ۱۵ استان کشور توسعه پیدا کند.

ساداتی نژاد گفت: 8 درصد محصولات تولیدی در کشورمان از دیمزارها است، در حالی که 60تا 70درصد محصولات دنیا در دیمزارها  تولید می شود.

وی با تاکید بر ظرفیت بسیار خوب اقتصادی  دیمزارها، تصریح کرد: با توجه به اقلیم کشور ما و مسایل مربوط به خشکسالی استفاده از آب سبز در تولید محصولات بسیار حائز اهمیت است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید در دیمزارهای کشور از بخش های فراموش شده به شمار می رفت، گفت: با طرح جهش تولید شرایط خوبی رقم خورد و 230هزار نفر از کشاورزان مناطق محروم در این طرح مشارکت داشتند و یارانه هایی در حوزه تجهیزات، بذر، نهاده های مورد نیاز داده شده است.

به گفته ساداتی‌نژاد، در سال جاری حدود  400میلیارد تومان یارانه برای این طرح در نظر گرفته شده و این رقم در سال آینده به 450 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش تولید در دیمزارهای کشور، تصریح کرد: در سال سوم اجرا این طرح در  4.2 میلیون هکتار از اراضی کشور در 21 استان توسعه پیدا خواهد کرد و مطمئن هستیم امسال بهره وری 30درصدی در تولید را به همراه داشته و می تواند سال آینده افزایش یابد.

ساداتی‌نژاد افزود: در سال سوم اجرای طرح دیمزارها بیش از 430هزار نفر از کشاورزان در مناطق محروم تحت پوشش قرار میگرند.

وی ادامه داد: امسال متوسط تولید در دیمزار به بیش از 900کیلیوگرم در هکتار رسیده و بخشی از تولید گندم کشور مدیون طرح جهش تولید در دیمزارها است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به بخش دیگر مغفول مانده در حوزه کشاورزی، یادآور شد: شیلات و پرورش آبزیان بخش دیگر مغفول مانده در حوزه کشاورزی است و درخواست داشتیم تا ستاد اجرای فرمان امام(ره)  در کنار بخش دیم در حوزه شیلات با وزارت جهاد کشاورزی مشارکت کند تا بتوانیم ظرفیت مغفول مانده در سواحل را نیز فعال کنیم.

ساداتی‌نژاد افزود: با توافق و تاکید صورت گرفته انشالله از فردا در جهت تهیه طرح جهش تولید در حوزه شیلات وزارت جهاد کشاورزی با  ستاد اجرایی فرمان امام(ره) همکاری خواهند کرد و امیدوار هستیم با عنایت مقام معظم رهبری در حوزه شیلات بتوانیم در سواحل کار خوبی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد:  شیلات بخشی است که تولید بسیار زیاد تولید، ثروت و اشتغال را به همراه دارد؛  بیش از ۵ هزار کیلومتر سواحل در شمال و جنوب کشورمان وجود دارد و تنها 50درصد از نیاز کشور در تولید آبزیان در سواحل انجام میشود و نشان می دهد که نتوانسیتم از ظرفیت سواحل استفاده کنیم که انشالله این طرح در اشتغال و اقتصاد به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی موثر باشد.  

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای 3 اقدام مهم در حوزه امنیت غذایی در سال 1401، گفت: این مهم در راستای توصیه مقام معظم رهبری در ابتدای سال در بحث خودکفایی، کاهش وابستگی، اهمیت و ارتقای معیشت کشاورزی و حوزه تولید داخل، قیمت خرید تضمینی گندم در اولین جلسه دولت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که یک اتفاق بسیار مهم در حمایت از امنیت غذایی بوده و این باعث شده امسال خرید تضمینی گندم از مرز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گذشت و نوید هفت میلیون تن خرید گندم در کشور رو میدهد و انگیزه بالایی برای کشاورزان ما ایجاد کرده است و این در حالی بوده که در سال گذشته 4.5 میلیون تن گندم خریداری کردیم.

وی با اشاره به  کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود های پایه؛ تصریح کرد: این مهم تغذیه خاک را افزایش میدهد و عملکرد را در واحد سطح بالا میبرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی از الویت های دولت سیزدهم است، افزود: انشالله از شروع فصل زراعی از شهریورماه کشاورزی قراردادی را در گندمزارهای کشور آغاز میکنیم و در سال آینده به سمت خودکفایی گندم پیش رفته و تولید داخل توسعه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: حرکت کشاورزی در دولت سیزدهم به سمت کشاورزی اقتصادی، دانش بنیان و علمی است و تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی حفظ امنیت غذایی و پایداری غذای مردم در شرایط درگیری و التهاب حوزه امنیت غذایی در دنیا است.

وزیر جهاد کشاوری در پایان تصریح کرد: حوزه کالاهای اساسی ما در وضعیت بسیار عالی و بسیار مطلوبی قرار دارد.

 

 

پدیدآورنده: ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید