Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در همایش طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور:

پیش بینی تولید 9 میلیون تن گندم با اجرای کشت قراردادی/ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امنیت غذایی جمهوری اسلامی است

۴.۲ میلیون هکتار کشت دیم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲

وزیر جهاد کشاورزی گفت:اگر کشاورزی قراردادی را طبق برنامه ریزی انجام شده پیش ببریم، سال آینده به 9 میلیون تن خرید گندم می رسیم و آرد مورد نیاز خبازی و نانوایی را به طور کامل تامین می کنیم.

پیش بینی تولید 9 میلیون تن گندم با اجرای کشت قراردادی/ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امنیت غذایی جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همایش آغازین سال زراعی 1401-1402 طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور که توسط وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اجرا شده است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امنیت غذایی نظام جمهوری اسلامی ایران است. غذا از روز اول خلقت بشر حائز اهمیت بوده اما هر چه جمعیت کره زمین افزیش یافته، بروز جنگ ها، خشکسالی و تغییرات اقلیمی بحث غذا و اهمیت آن بیشتر شده است و امروز مهمترین عنصر در مبادلات کشورها غذا است.

وی افزود: امروز اقتصاد غذا در کشورها از اقتدار نظامی بالاتر است و جنگ اوکراین اهمیت این موضوع را برای تمام جهان نمایان کرد لذا استراتژیک ترین نگاه در دولت های جهانی تامین غذای پایدار برای کشورهایشان است.

ساداتی نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درآغاز سال 1401 خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم، دولت مردمی و ولایت مدار است و در اولین جلسه هیئت دولت و اولین مصوبه سال 1401 قیمت گندم اصلاح کرد؛ قیمت گندم کشاورزی در ایران را به سمت کشاورزی اقتصادی برده است.

وی ادامه داد: خشکسالی نسبت به سال های قبل کمتر نشده است اما در سال های گذشته اگر یک هکتار زمین دیم 300 تا 400 کیلوگرم گندم داشت توسط کشاورزان برداشت نمی شد اما امسال برداشت می شود و نشان می دهد کشاورزی اقتصادی شده است و خروجی آن را در خرید گندم امسال دیده ایم.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: تاکنون 170 هزار تن گندم دروم و خبازی توسط بخش خصوصی خریداری شده است و در مجموع به 6 میلیون و 200 هزار تن رسیده است و نتیجه تصمیم قیمت گندم امسال را در سال زراعی آینده خواهیم دید.

به گفته وی، اگر کشاورزی قراردادی را طبق برنامه ریزی انجام شده پیش ببریم، سال آینده به 9 میلیون تن خرید گندم می رسیم و آرد مورد نیاز خبازی و نانوایی را به طور کامل تامین می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حرکت به سمت خودکفایی، کاهش وابستگی و حمایت از تولید داخل و اقتصاد کشاورز ایرانی، عنوان کرد: با اقدامات انجام شده در یارانه کشت سویا، کلزا و کشت قرادادی برنج انجام شده است ما در کشور زمین رها شده نداریم، تغییر کاربری اراضی به دلیل اقتصادی نبودن کشاورزی است.

وی ادامه داد: دومین اقدام دولت در بخش کشاورزی کاهش 45 درصدی قیمت کودهای پایه بود که یک تصمیم استراتژیک محسوب می شود. تمام محصولات در دنیا 45 درصد افزایش قیمت داشته اما دولت سیزدهم در سال 1401 قیمت کود را کاهش داده است که نشان دهنده حمایت از کشاورزی و معیشت کشاورز ایرانی است.

ساداتی نژاد در رابطه با کشاورزی قراردادی گفت: 40 درصد کشاورزی جهان را در بر می گیرد و در برخی کشورها این عدد 90 درصد است اما در ایران تنها یک درصد است. اگر کشاورزی قراردادی از سال زراعی جدید در شهریور اجرا شود قطعا به مرز خودکفایی در گندم خواهیم رسید.

وی افزود: رسیدن به خودکفایی نیاز به تامین مالی دارد و برای اجرای کشت قراردادی از شهریور تا پایان اسفند به 40 همت(هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز داریم که بتوانیم نهاده های کشاورزی را به کشاورزان بدهیم و در شش ماهه برداشت محصول که از فروردین تا 15 مرداد این اعتبار بازگردانده می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که امسال سومین سال اجرای این طرح است، اظهار داشت: جهش تولید در دیمزارها مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) کار مبارکی را شروع کرده و این ستاد به هرجا ورود کرده کشور را به خودکفایی رسانده است.

وی افزود: در ایران 8 درصد تولید از دیمزار است در حالی که در دنیا 60 تا 70 درصد از تولید کشاورزی در دیمزارها انجام می شود که این امر نشان می‌دهد به این بخش توجه نکرده ایم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بخش مغفول غذا روشن شده است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: امام خمینی(ره) در سال 65 فرمایشات و دستورات ارزنده ای در رابطه با کشت دیم داشتند و ما تازه در سال 1400 اجرای این دستورات را آغاز کرده ایم.

وی افزود: امسال میزان تولید در اراضی دیم به 4.2 میلیون هکتار افزایش یافته و مقرر شد یک میلیون هکتار هم در اراضی پراکنده به صورت داوطلبانه کشت شود و امیدواریم به بیش از 5 میلیون هکتار کشت برسیم. این طرح بیش از 200 هزار نفر را مورد حمایت قرار می دهد. کشاورزان از اقشار محروم هستند و امیدواریم میزان تولید در اراضی دیم از 300 کیلو گرم در هکتار افزایش یابد.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی دو بخش مغفول دارد، تصریح کرد: که یکی از این بخش ها دیمزار است که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و با استفاده از آب سبز این مشکل برطرف شده است. بخش دیگر شیلات است که هنوز جای کار بسیار دارد، 5800 کیلومتر نوار ساحلی در کشور داریم اما میزان تولید آبزیان در داخل کشور با تولیدات ساحلی برابر است که نشان می دهد به این بخش بی توجه بوده ایم و سواحل را رها کرده ایم.

وی ادامه داد: ثروت نهفته شیلات و اشتغالی که در حوزه شیلات است از حوزه دیم بیشتر است اما این بخش فراموش شده است.

ساداتی نژاد خواستار شد: در کنار طرح جهش تولید در دیمزار، طرح جهش تولید در شیلات را هم رقم بزنیم  و با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این بخش را پیش ببریم. این حوزه اشتغال آفرین است، ثروت به همراه دارد و با توجه به صادرات ارزآوری هم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: چین صادرات میگو از ایران را پذیرفته است و شرایط مطلوبی برای صادرات این محصول وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طرح مردمی سازی یارانه ها همکاران من شبانه روزی در ستاد و استان ها فعالیت کردند. ما در کشور در حوزه غذا کمبود نداشتیم و جوجه ریزی را تا 135 میلیون قطعه افزایش داشتیم و مازاد تولید مرغ داشتیم و وزارت جهاد کشاورزی خرید مازاد مرغ از تولیدکنندگان را انجام داد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت ها مربوط به نواسانات قیمت در جهان است، ابراز امیدواری کرد: با توجه به اتفاقات اخیر در بحث روسیه و اوکراین و کاهش قیمت های جهانی، با برنامه ریزی های انجام شده به پایداری قیمت برسیم. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید