Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی

تدوین طرح جامع ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک استان‌های شمالی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت های منابع آب و خاک استان‌های شمالی یکی از طرح های بزرگ آب و خاک کشور است و در مرحله مطالعه و طراحی است.

تدوین طرح جامع ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک استان‌های شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، فریبرز عباسی در ششمین معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  نشست برنامه ریزی و هماهنگی پیاده سازی طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک استان‌های شمالی با بیان اینکه طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت های منابع آب و خاک استان های شمالی یکی از طرح های بزرگ آب و خاک کشور است گفت: این طرح در فاز مطالعه و طراحی است.

وی به این نشست به عنوان ششمین نشست پیاده سازی این طرح جامع اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح استفاده از آب های سبز و ظرفیت این روان آب هایی که به دریاچه خزر می ریزد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است اظهار کرد: متوسط بارندگی آن یک سوم متوسط جهانی است و ظرفیت تبخیر نیز سه برابر جهانی است.

وی افزود: سه استان شمالی شرایط با بقیه استان ها کشور متفاوت است و از ظرفیت بارش های خوبی برخوردار است.

عباسی گفت: بخشی از این بارش ها از طریق آب های سطحی به دریای خزر ریخته می شود که از دسترس بهره‌برداران خارج و در بخش کشاورزی به درستی استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه در این طرح عملیات آب و خاکی مختلفی انجام می شود افزود: احداث آب بندان ها برای ظرفیت در بخش کشاورزی، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی، زه‌کشی و همچنین توسعه سامانه های نوین آبیاری از جمله عملیات در این طرح است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: این طرح می تواند در ارتقا امنیت غذایی و افزایش تولید در این سه استان شمالی تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این طرح حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی سه استان قابلیت اجرایی دارد اظهار داشت: مطالعات و برنامه ریزی دقیق در این طرح زمان بر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تامین منابع مالی آن از طریق مختلف از ملی، استانی و مصوبات سفر های استانی پیگیر هستیم بیان کرد: فازهای مطالعاتی در سه استان در حال پیگیری است.

وی گفت: منابع مالی محدود موجود و بخشی از کار در حال انجام است و در صورت تامین منابع مالی بیشتر کار با سرعت بیشتر انجام خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه این طرح از قبل وجود داشت افزود: در حال ساماندهی و اجرای این طرح در حین مطالعات هستیم و با تامین مالی سرعت بیشتر انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید