Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی جویبار خبر داد:

ردیابی مگس میوه در 2300 هکتار از باغ های جویبار/1000 مگس میوه شکار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار گفت: تاکنون ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در 2 هزار و 342 هکتار از باغات این شهرستان انجام شد.

ردیابی مگس میوه در 2300 هکتار از باغ های جویبار/1000 مگس میوه شکار شد
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، غلامرضا سعیدی در رزمایش سراسری پدافند غیرعامل مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای که با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و باغداران شهرستان جویبار در روستای دیوکلاالیون بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد، گفت: این آفت از سال 62 وارد استان شد و با تلاش ها، حجم خسارت ها بالا بوده و حدود 250 گونه گیاهی به عنوان میزبان این آفت شناخته می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان اینکه جمعیت این آفت نگران‌کننده نیست و تحت کنترل است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون مبارزه و عملیات طعمه پاشی علیه این آفت با مصرف 659 لیتر و عملیات کاور اسپری در هزار و 858 هکتار از باغات این شهرستان انجام شد.

سعیدی به وجود 13 ایستگاه ردیابی این آفت در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در 2 هزار و 342 هکتار از باغات این شهرستان انجام و هزار عدد مگس میوه شکار شد.

وی با بیان اینکه امسال میزان زادآوری و حمله این آفت نسبت به سال های قبل متفاوت است، تصریح کرد: شیوه زندگی مگس میوه مدیترانه ای به این شکل است که این آفت بستگی به شرایط  مساعد محیطی تا 10 نسل در سال می تواند داشته باشد که زمستان را به صورت شفیره در خاک می گذراند، در صورتی که زمستان منطقه سرد نباشد در تمام طول سال این آفت فعال است.

این مسوول درباره نحوه طعمه پاشی، بیان کرد: طعمه پاشی باید با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای بصورت یک ردیف در میان با طعمه تهیه شده در قسمت های جنوبی و آفتابگیر درخت 20 روز قبل از رسیدن میوه صورت گیرد.

وی گفت: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا فرومون به تعداد 30 تا 50 عدد در هکتار برای شکار انبوه تاثیر به سزایی در کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت خواهد داشت.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید