Iranian Agriculture News Agency

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

حمایت و پشتیبانی دولت از گندمکاران مسیر رسیدن به خودکفایی را‌ هموار کرده است

علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در تشریح ظرفیت‌های‌ خودکفایی گندم به خبرنگار‌«رسالت» اظهارکرد: در کشور‌ ایران کشاورزی خرده مالکی و معیشتی است. درواقع کشاورزان بزرگ بسیار اندک هستند و حدود ۷۰ درصد از‌ جمعیتشان سطوح کمتر از ۵ هکتار‌ را در اختیار دارند.

حمایت و پشتیبانی دولت از گندمکاران مسیر رسیدن به خودکفایی را‌ هموار کرده است

به گزارش ایانا و به نقل از روزنامه رسالت، علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در تشریح ظرفیت‌های‌ خودکفایی گندم اظهارکرد: در کشور‌ ایران کشاورزی خرده مالکی و معیشتی است. درواقع کشاورزان بزرگ بسیار اندک هستند و حدود ۷۰ درصد از‌ جمعیتشان سطوح کمتر از ۵ هکتار‌ را در اختیار دارند. 

وی افزود: ازنظر عملی سطوح کم برای کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد چراکه مکانیزاسیون، آبیاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز‌ هزینه‌بر است و سطوح بالا را می‌طلبد. در راستای چنین وضعیتی، حمایت دولت یک اصل‌ اساسی است. ایمانی تصریح کرد: در تمام دنیا کشاورزی به‌عنوان تأمین‌کننده امنیت غذایی مردم شناخته می‌گردد و کسی از‌ این حوزه انتظار سودآوری ندارد. کشاورزی یک ضرورت و به‌منظور تأمین نیاز غذایی مردم بسیار اهمیت دارد به همین سبب حمایت از این حوزه در تمام دنیا مرسوم است. 

رئیس بنیادملی گندمکاران‌ همچنین خاطرنشان کرد: نهاده‌های کنونی همچون سم از کیفیت لازم برخوردار نیست. کشاورز به‌موجب استفاده از‌ این سم به‌نوعی واکسنی را در آفت ایجاد می‌کند. بنابراین چنین سم‌هایی مقاومت آفت را با‌ روندی کند ایجاد می‌کند. هنگامی‌که مقاومت آفت افزایش یابد، با سم قوی‌ هم نمی‌توان آن را‌ خنثی‌ کرد. استفاده از نهاده‌ها مسئله بسیار مهمی برای کشاورزان است و یکی از نکات مهم در مسیر خودکفایی، تأمین به‌موقع و باقیمت مناسب برای گندمکاران است. 

وی گفت: چنانچه دولت نهاده، کود و سم را به میزان لازم و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد، نقش مهمی در تولید پایدار محصولات کشاورزی ایفا کرده است. اکنون نیز شرایط‌ حمایتی در مقایسه با‌ سال گذشته بهبود یافته است. یکی از تدابیر وزارت جهاد برای رسیدن به خودکفایی از طریق کشت قراردادی است که اکنون به‌صورت پایلوت در چند استان کشور در حال انجام است. این روش می‌تواند به‌عنوان یک رکن حمایتی وضعیت کشاورزان را بهبود بخشد و مسیر خودکفایی را‌ هموار سازد.

 شرایط اقلیمی سخت و افزایش خرید تضمینی از کشاورزان

او اضافه کرد: هدف‌گذاری دقیق و تعیین بازه‌ زمانی می‌تواند یکی از راهکارهای رسیدن به خودکفایی باشد. چنانچه زمانی را برای خوداتکایی خود تعیین کنیم، به آن خواهیم رسید. ضرورت دارد تا پس از تعیین هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی کنیم و سپس ملزومات رسیدن به هدف را آماده‌سازیم تا‌ گام‌به‌گام به‌سوی هدف به حرکت درآییم.

وی بابیان این‌که پتانسیل خودکفایی درزمینه گندم وجود دارد، متذکر شد: در سال ۹۲، سالانه ۷ میلیون تن واردات انجام می‌‌داد اما با تأکید مقام معظم رهبری دررسیدن به خودکفایی و با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی در سال ۹۵ تولید گندم خودکفا شد و این روند تا سال ۹۹ که به تولید ۵/۱۴ میلیون تن تولید گندم دست‌یافت، ادامه پیدا کرد.

ایمانی ادامه داد: متأسفانه به سبب بی‌توجهی دولت قبل نسبت به قیمت‌گذاری در خرید تضمینی گندم به همراه افزایش قیمت نهاده‌ها و بروز خشکسالی به‌تدریج از جایگاه خودکفایی فاصله گرفتیم و به واردکننده گندم تبدیل شدیم، به‌طوری‌که در سال قبل تنها ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد. 

او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: سال جاری به سبب وضعیت اقلیمی، شرایط سختی در مقایسه با‌ سال گذشته بود اما به دلیل افزایش خرید تضمینی از کشاورزان رونق تولید گندم رقم خورده است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید