Iranian Agriculture News Agency

کاروان ترویجی ارتقاء بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی به بوشهر رسید

کاروان ترویجی ارتقاء بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی با محوریت افزایش بهره‌وری در تولید میگو و مقابله با بیماری لکه سفید این آبزی به بوشهر رسید.

کاروان ترویجی ارتقاء بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی به بوشهر رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، عطاالله یگانه نماینده مؤسسه آموزش و ترویج  در حاشیه ششمین کاروان ترویجی ارتقای بهره وری کشاورزی که با حضور تولیدکنندگان میگوی پرورشی به میزبانی جهاد کشاورزی استان بوشهر برگزار شد، گفت: این کاروان برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و پرورش دهندگان میگو است که در قالب آن استان‎های فعال در پرورش میگو به صورت همزمان در ارتباط با مسئولان اجرایی موانع و مشکلات خود را بررسی می‌کنند.

 یگانه افزود: این کاروان در واقع ایجاد کننده یک پل بین تولیدکنندگان و نهادهای اجرایی است تا بتوانند مشکلات بهره ‎برداران را رفع کنند.

وی اظهار کرد: برگزاری کاروان ترویجی ارتقاء بهره‌وری کشاورزی به صورت هفتگی و هر هفته برای محصول خاصی برگزار می شود.

یگانه ادامه داد: کاروان‌ها موضوعی و موردی مباحث را بررسی می‌کنند که محور این هفته مختص به حوزه شیلات و میگو است.

وی افزود: در چهار هفته ابتدایی این کاروان‌ها در استان‌‎های قم، اردبیل، گلستان و کرمانشاه برگزار شدند که با پایش خود بازخورد کارهای ترویجی روی کل محصولات این استان ها را بررسی کردند.

یگانه اظهار کرد: در هفته گذشته نیز کاروان ترویجی برای محصول برنج به سه استان گلستان، گیلان و مازندران اعزام و مشکلات فراوی تولید این محصول را به صورت تخصصی بررسی کردند.

وی افزود: در این کاروان‌ها برای حل مشکلات در صورت نیاز از واحد تحقیقات تهران و یا از خود محققان و مروجان معین استفاده خواهد شد.

یگانه عنوان کرد: برای حل مشکلات یکی سری از آنها شاید علمی یا اجرایی و نیازمند تحقیق است که مشکلات جمع آوری و نسبت به رفع آنها اقدام می‎‌شود.

وی ادامه داد: بعد از میگو نیز برنامه کاروان ترویجی ارتقاء بهره‌وری محصول کنجد برگزار می‎‌شود تا در ارتباط با این محصول نیز با حضور کشاورزان تصمیم‌‎های لازم در این راستا لحاظ شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برگزاری کاروان‌های ترویجی با هدف ایجاد تعامل خوب بین بهره‌برداران، کشاورزان پیشرو با محققان متخصص و مسئولان اجرایی سازمان است تا بخش‌های یاد شده بتوانند در تعامل و همفکری با یکدیگر ضریب نفوذ دانش در جوامع روستایی ارتقاء پیدا کنند.

شهریار مرشدی افزود: نهایت کار این مجموعه یک دستوراالعمل برای کاربردی‌تر شدن برنامه‌ها و فعالیت‌ها در جوامع روستایی است که ثمره آن تحقق تولید دانش بنیان در روستاها است.

وی ادامه داد: در این برنامه نسخه‌پیچی تنها توسط متخصصان نبوده بلکه متخصصان محلی نیز از توانایی آنها استفاده خواهد شد.

مرشدی اضافه کرد: کاروان امروز در بوشهر برای محصولات میگو بود که در کنار توان متخصصان فنی، دانش بومی نیز ورود داده شد تا دستور العمل های کاربردی برای توسعه تولید دانش بنیان و تحقق شعار سال محقق شود.

وی ادامه داد: این کاروان بزودی نیز در ارتباط  با محصول خرما و مسائل و مشکلات فراروی آن برگزار خواهد شد که یکی از محورهای آن بکارگیری شیوه‌های نوین آبیاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید